Mandag denne uken ble den nye versjonen av Einnsyn.no lansert med nytt utseende og ny funksjonalitet, som blant annet skal gjøre det lettere å finne informasjonen man leter etter.
Nettsiden forklarer nå også tydeligere hva eInnsyn er, og hvordan den brukes.
Innsynstjenesten, som er flittig brukt av journalister, er et resultat av et samarbeid mellom Digitaliseringsdirektoratet og Oslo kommune.
Nylig ble det også åpnet for at andre kommuner og fylkeskommuner kan benytte seg av tjenesten.
Produktsjef Stein Magne Os i direktoratet er svært fornøyd med resultatet.
– Jeg synes det er blitt kjempebra. Teamet har vist oss skisser og demonstrasjoner av dette gjennom hele prosessen, slik at vi også har vært med å gi innspill herfra, sier Os til Medier24.
Han forteller at funksjonaliteten i tjenesten nå er blitt mer intuitiv og bedre enn tidligere.
– Gjennom dette har jeg tro på at vi i større grad kan hjelpe folk som ikke er så godt kjent med offentlig sektor og reglene der, med å finne ut av hvilke rettigheter de har, og hvordan de kan bruke tjenesten.
– Dette er et godt løft, både for mer spesialiserte brukere, men også for vanlige innbyggere, sier Os.
Har hørt på journalistene
Erik Aarsand er ansatt i Oslo kommunes utvikling- og kompetanseetat.
Han er produkteier for eInnsyns grensesnitt, og har vært med på å utarbeide forbedringene.
Han forteller at de har gjort mange målinger knyttet til brukeropplevelsen hos E-innsyn, og at de i tillegg har gjennomført brukertester av både det gamle og det nye designet underveis i utviklingsprosessen.
Flere journalister har også blitt bedt om å si sin mening om tjenesten.
– De har ofte innspill til litt mer avansert funksjonalitet. Blant annet har vi utarbeidet en egen mal for avanserte søk, der man for eksempel kan gjøre et spisset søk på saksnummer, sier Aarsand til Medier24.
Og legger til:
– Det er noe som har blitt løftet frem av journalister, i tillegg til byråkrater og folk i forvaltningen.
Aarsand trekker samtidig frem flere positive endringer hos innsynstjenesten.
– Vi har prøvd å lage noe som er mer lesbart, der man bruker minst mulig tid på å scrolle gjennom flest mulig resultater. Journalistene vil ha det, og det folk i forvaltningen ønsker seg det samme.
– I tillegg har vi brukt en annen fargepalett for å gjøre ting mer lesbart. Til sist har vi jobbet med å få på plass en løsning til mobil som fungerer. Der har vi fortsatt litt mer å gå på, men den er mer funksjonell enn før, sier han.
– Et viktig demokratisk verktøy
Stein Magne Os er klar på hvorfor det er viktig å opprettholde og videreutvikle E-innsyn.no.
– Norge har sannsynligvis verdens beste regelverk for innsyn og åpenhet. Samtidig er også Norge det landet i verden der folk har størst tillit til myndighetene, og til hverandre, sier han.
Og legger til:
– Den tilliten kommer ikke av seg selv, men sannsynligvis av at vi har full rett til å se og kontrollere hva den offentlige forvaltningen holder på med. Da kan vi også delta i en opplyst debatt med hverandre og forvaltningen.
Til slutt slår han også fast at tjenesten er viktig for det norske demokratiet.
– eInnsyn er et viktig demokratisk verktøy for åpenhet i forvaltningen og dermed for demokratiet i Norge.