Derek André Bjølgerud, sjef for TV2.no.

TV2.no lanserer ny redaksjon – slipper turnus og det daglig nyhetstrykket

– Jeg håper vi utfordrer det klassiske nyhetsnettsted formatet i årene som kommer, sier TV2.no-sjef Derek André Bjølgerud.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

TV 2 etablerer en ny redaksjon med navnet «Hub2».

Redaksjonen vil bestå av seks journalister som vil ha en langt friere rolle til å prøve ulike måter å treffe nye målgrupper, forteller Derek André Bjølgerud som er sjef for TV2.no.

– Vi har sett et behov for å ha et miljø som kan jobbe med å finne måter å nå nye målgrupper, samt drive innovasjon rundt det journalistiske produktet, uten å være låst i av turnus og daglig nyhetstrykket, sier Bjølgerud.

Vil engasjere fansen

De siste årene har TV 2 jobbet med innholdsutvikling rundt ulike prosjekter og programsatsinger, blant annet gjennom videodeksen deres.

Dette er noe de ønsker å prøve å ut i en skala.

Bjølgerud tror metodikken man jobber med i produktutvikling har en overføring til den redaksjonelle delen av TV 2.

– Vi har en bred porteføljen av rettigheter og et stort innholdsunivers å ta av. Vi setter av redaksjonen på denne porteføljen og ser hvordan vi kan engasjere fansen. Det vi lærer av eksperimentene, tar vi med oss videre i TV 2, sier han og trekker fram «Skal vi danse» som et eksempel.

– Vil innholdet bli lagt ut på sosiale medieplattformer?

– Vi har noen some-ressurser i Hub2, så utelukker det ikke. Formålet er vekst på Tv2.no, samtidig som vi anerkjenner at det er brukere som ikke bruker TV 2s plattformer i dag.

Vil bli sittende i begge byer

– Hvilken type journalistikk vil man lage?

– Det vil komme an på hva de går inn. Den nye redaksjonslederen for Hub2, som snart blir lyst ut, vil få ansvaret for hva denne gruppen vil fokusere på. Men de vil jobbe prosjektbasert. svarer Bjølgerud.

– Hvordan vil leserne av TV2.no merke forskjellen?

– Jeg håper vi utfordrer det klassiske nyhetsnettstedet i årene som kommer. Det er et rom rundt historiefortelling av nyheter som vi må utforske.

– Det er noen grupper som vi ikke er gode nok på å nå i dag, som innvandrermiljøer og unge brukere. Jeg håper at de gruppene vil se at vi blir mer relevante.

På spørsmål om redaksjonen vil bli sittende i Bergen eller Oslo, svarer TV2.no-sjefen begge byene.

– Det har vært viktig for oss hele veien. Vi har gode produktutviklings- og redaksjonellemiljøer i begge byer.

Powered by Labrador CMS