Stian Eisenträger mener innholdsprodusenter ikke kan kalle seg redaktører.

MENINGER:

Kommunikasjonsfolka i regjeringen bør ta en prat med forsvarssjefens kommunikasjonssjef

«I en tid hvor falske nyheter, propaganda og «alternative fakta» florerer og benyttes i hybrid krigføring, bør våre myndigheter være sitt samfunnsansvar bevisst og ikke bidra til å viske ut den utrolig viktige grensen mellom kommunikasjon og journalistikk.», skriver Stian Eisenträger.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Konserndirektør og tidligere sjefredaktør i Trønder-Avisa, John Arne Moen, reagerer med rette på at Arbeids- og inkluderingsdepartementet i disse dager søker en «digital redaktør».

Som ansvarlig redaktør i et statseid fagmedium – som opererer i henhold til Medieansvarsloven, Redaktørplakaten og Vær varsom-plakaten – deler jeg hans bekymring.

For en ukes tid siden gikk søknadsfristen ut for en stilling med nøyaktig samme tittel i Justis- og beredskapsdepartementet, og et raskt sveip innom regjeringen.no viser faktisk at samtlige departementer holder seg med «redaktører».

I motsetning til advokat og lege, er hverken journalist eller redaktør beskyttede yrkestitler. Men i en tid hvor falske nyheter, propaganda og «alternative fakta» florerer og benyttes i hybrid krigføring, og hvor en stor del av befolkningen er usikre på om de klarer å oppdage falske nyheter (se for eksempel Medietilsynets undersøkelser her og her), bør våre myndigheter være sitt samfunnsansvar bevisst og ikke bidra til å viske ut den utrolig viktige grensen mellom kommunikasjon og journalistikk.

En kommunikasjonssjef som virkelig har forstått alvoret i dette, er forsvarssjefens kommunikasjonssjef Eystein Kvarving. Da jeg som fersk redaktør høsten 2020 tok opp at det fantes både «journalister» og «redaktører» i Forsvarets kommunikasjonsavdelinger, tok Kvarving umiddelbart grep og la ned forbud mot at andre forsvarsansatte enn journalistene og redaktørene i Forsvarets forum kan benytte disse titlene.

Kommunikasjonssjef Nina Kraugerud Ertzaas i Arbeids- og inkluderingsdepartementet vil hverken imøtekomme bekymringsmeldingen eller la seg intervjue om saken over telefon. Derfor vil jeg heller oppfordre henne til å plukke opp telefonen og ringe til Eystein Kvarving. Hans forbilledlige grep burde være til inspirasjon for enhver kommunikasjonssjef. Som jeg tidligere har skrevet i Medier24 var hans opprydding en utøvelse av Forsvarets kjerneverdier i praksis.

For oss i Forsvarets forum, som et etatseid, redaktørstyrt fagmedium, er det av helt avgjørende betydning at vi alle holder orden i sysakene. Man kan ikke «tro» at publikum er i stand til å skille mellom journalistikk og «informasjon» (hva nå enn det måtte være), eller for den saks skyld debattinnlegg, annonser og innholdsmarkedsføring. Det er det nemlig veldig mange lesere som faktisk ikke gjør.S

Da VG og Schibsted for noen år siden begynte med innholdsmarkedsføring, ble det innført stillingstitler som for eksempel innholdsprodusent og innholdsansvarlig. Dette er etter min mening noe regjeringens kommunikasjonsavdelinger godt kunne ha latt seg inspirere av i tituleringen av sine ansatte.

Dette burde være en relativt lettløst sak. Hvis ikke regjeringens kommunikasjonsavdelinger greier å ta tak i dette på egen hånd, setter jeg min lit til at medieminister Anette Trettebergstuen vil ta initiativ og gjøre nødvendige grep internt for at det blir ryddet opp i regjeringens reir.
———————————————-

Dette er et meningsinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24 eller KOM24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no eller meninger@kom24.no!

Powered by Labrador CMS