Byråleder Øystein Larbøl (til venstre) melder om god fart for MKTG. Her med kollegene Marius Hoff Magnusson og Marte Nedrelid.
Dentsu Aegis
Dentsu-byrået MKTG snudde på drifta, vokser videre og leverte overskudd i fjor
Omsatte for 11,8 millioner kroner på såkalt activation marketing, og melder om solid fart i 2017.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Activation-byrået MKTG økte omsetningen med 20 prosent fra 2015 til 2016, og omsatte dermed for 11,8 millioner kroner i fjor.
Det lille byrået er siste skudd på stammen i Norge for byrånettverket Dentsu Aegis, og i andre hele driftsår ender det altså med et lite overskudd på 385.000 kroner.
Til sammenligning endte 2015 med 9,8 millioner kroner i omsetning, og en drøy million i minus.
I en melding fra MKTG sier byråleder Øystein Larbøl at man etter en litt treg start, valgte å justere kursen - ikke minst for å levere lønnsomhet i oppdragene:
- Vi ser nå at modellen vi har valgt er riktig og vi har nå fått på plass en struktur i byrået som gir oss et solid grunnlag å bygge videre på. Vi har hatt en god start på 2017 og bruker nå dette momentet til å utvikle oss videre innenfor experiential marketing.
- Som siste tilskudd i MKTG er Marius Hoff Magnussøn hentet inn fra Plan B for å ha hovedansvaret for byråets leveranser ut mot kunde. Marius innehar event-faglig bakgrunn fra Australia og stiller med profesjonell erfaring fra blant annet Gyro og JCP, sier Larbøl.
Activation marketing og experiential marketing handler om å hjelpe forbrukerne med å oppleve en produkt eller en merkevare - gjennom for eksempel følelser, engasjement, syn, lukt, hørsel og andre sanser.
MKTG har blant annet levert flere kampanjer for Norwegian, BBC Brit, Therese Johaug og The Stig.