På et møte i mediehuset VG torsdag morgen ble det orientert om at mediehuset nå går inn en omfattende runde med nedbemanning og sluttpakker.
Onsdag var det styremøte i Verdens Gang AS, og det er formodentlig som resultat av et vedtak her at prosessen nå varsles.
Det blir i så fall første gang siden 2009 at det blir nedbemanning i VG utover naturlige avganger og AFP, etter hva klubbleder Dennis Ravndal uttalte til Dagens Næringsliv tidligere i år.
- Papiropplaget faller, digitalveksten har stoppet opp
Når Medier24 snakker med ansvarlig redaktør og direktør Torry Pedersen, peker han på kjent materie om bakgrunnen for nedbemanningen: Et medielandskap i endring, og en digital transformasjon som pågår.
- Slik vi ser utviklingstrekkene framover, vil ikke VG klare å generere en inntektsstrøm som er stor nok til det kostnadsbildet vi har. Og derfor må vi justere kostnadene, sier Pedersen.
- Og da snakker vi om en større prosess, altså mer enn en håndfull stillinger?
- Antall stillinger vet jeg ikke. Vi må redusere kostnadene og sette i gang arbeid med å se på hvordan vi gjør det på en måte som svekker produktene minst mulig, i forhold til hvordan vi tror utviklingen kommer til å bli, sier Pedersen.
- Hvorfor skjer dette?
- Papiropplaget faller for alle aviser, med noen få unntak. Og VG faller mest i opplaget. Så har vi ikke sett den digitalveksten vi har sett tidligere, i år, sier VG-sjefen.
Det vil si at tendensen fra første og andre kvartal fortsetter: VG stanger hodet i taket på digitale annonseinntekter.
- På enkelte områder har det blitt bedre, men det store bildet er at inntektene ikke vokser som forutsatt, bekrefter Pedersen.
- VG skal bli et digitalt mediehus
De siste årene har VGs papiropplag falt som en stein, og ingenting tyder på at det avtar. Om ikke i år, så kan VGs opplag tidlig neste år falle under 100.000 solgte aviser. Det er et bilde VG naturlig nok har med seg i utviklingen. «Problemet» er bare at mer enn halvparten av inntektene fortsatt er knyttet til papiravisen.
- Det er viktig for VG å ha den inntektsstrømmen som papiret generer så lenge som mulig. Samtidig kan du vel gjette at hovedstrategien vår på lang sikt er å være et digitalt mediehus, sier han.
- Lager dere nå modeller for et mediehus uten papiravis?
- Vi holder på med mange ting..., svarer Pedersen.
- Men papiravisen forsvinner kanskje før du går av med pensjon?
- Det tviler jeg på. Jeg begynner jo å bli en gammel mann!, svarer 58-åringen.