Illustrasjonsbilde: Netflix
Foto: Tumisu/Pixabay
Nordmenn strømmer stadig mer
Selv om kundene blir mindre lojale til hver av strømmetjenestene, øker bruken totalt sett.
Nordmenn i alle aldre strømmer stadig mer.
Det viser undersøkelsen Digital Consumer Trends 2024, som Deloitte lanserte i dag, som ser på digitale medievaner i Norge, Sverige og Danmark.
78 prosent av befolkningen i Norge oppgir å ha tilgang til et betalt strømmeabonnement, som er mest i Skandinavia.
Andelen er voksende fra 2023 til 2024, men under pandemitoppåret i 2022.
Norge skiller seg ut fra nabolandene på flere punkter i undersøkelsen.
I Norge er det nettaviser og nyhetsapper som i flere år har vært folks viktigste kilde til nyheter. I Danmark og Sverige er det fortsatt flest som oppgir TV som sitt primære nyhetsformat.
Ifølge undersøkelsen har nordmenn et høyt nyhetskonsum på mobilen. Hele 32 prosent av nordmenn oppgir Snapchat som en foretrukket kanal å oppdatere seg på nyheter på, andelen i Sverige og Danmark er på henholdsvis 9 og 6 prosent.
– Det at såpass mange nordmenn bruker Snapchat til å oppdatere seg på nyheter, henger trolig sammen med at medier som VG har hatt en tydelig tilstedeværelse her. At nordmenn i stor grad konsumerer nyheter på nett er hevet over enhver tvil, men det gjør samtidig at vi også oppgir oss mest eksponert for falske nyheter i sosiale medier, sier bransjeekspert innen teknologi, media og telekom i Deloitte, Joachim Gullaksen.
48 prosent av nordmennene i undersøkelsen oppgir en økning i falske nyheter sine sosiale medier-kanaler. Dette er en økning fra 36 prosent i 2023
Andre funn fra undersøkelsen:
- Lojaliteten til strømmetjenester synker, og flere oppgir å ha sagt opp strømmetjenester i 2024, enn i 2023
- 61% oppgir at de bruker for mye tid på mobilen
- To av tre føler de må bruke telefonen som det første de gjør når de våkner
- Langt flere oppgir at de har brukt kunstig intelligens til personlige formål (71 prosent), enn til jobb (37 prosent) og utdanning (28 prosent).
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no