Etter lanseringen av podkasten Du verden! i januar, har Stig Arild Pettersen i år tatt det enda et steg med podkastsatsingen.
Nå har han etablert Podster Produksjon AS sammen med Ingerid Salvesen, og lansert flere nye podkaster. Foreløpig Ærlig talt om retorikk, og Ja, de penga om økonomi.
Pettersen & co har også vært tydelig på at de ønsker ikke bare å lage godt redaksjonelt podkast-innhold, men også gjøre et levebrød av det og bidra til å etablere podkast som en god reklamekanal i Norge.
Og nå har han tatt det et steg videre med et nytt format - en hel «annonsørpodkast» som et digitalt lydbilag i feeden til den ferske økonomipodkasten Ja, de penga.
- Det begynte meg at vi tenkte på hva mer vi kan tilby enn bare korte ettminutts lange annonser midt inne i podkasten. Og ved en tilfeldighet oppstod kontakten med Deloitte, som har produsert sin egen podkast om revisjonens historie, sier Stig Arild Pettersen.
- Nå kan revisjon høres noe tørt ut, men jeg syntes det var en interessant podkast. Og tenkte - hvorfor kan ikke en podkast tilby en annonsebilag, en podkast som betalt innhold, på samme måte som en avis gjør det?
Mener lytterne får merverdi - og Deloitte får distribusjon
Det førte til at du nå får Deloittes egen podkast som «bilag», som en egen podkast, i flyten til Ja, de penga.
- De får flere lyttere på godt innhold som allerede er produsert, og våre lyttere får mer relevant og interessant innhold - som de kan velge å lytte til, sier Pettersen.
- Hvordan er dette merket?
- Vi har ingen forhåndsannonsering i selve episoden til Deloitte, men det står tydelig skrevet i beskrivelsen av episoden at det er betalt innhold - og vi sier i Ja, de penga at det vil komme kommersielt innhold fra Deloitte i strømmen. Det mener vi er tydelig, sier han.
- Dette er en ganske ny podkast med foreløpig ganske lav distribusjon - får dere ordentlig betalt, eller er det «nesten gratis»
- Det gir reelle inntekter for oss, og mer enn annen podkastreklame vi har gjort. Og dette mener jeg er reell innovasjon - vi kjenner i hvert fall ikke til andre som har gjort dette på denne måten, sier Pettersen.
- Må være relevant
Ja, de penga har kommet ut med to episoder, og den første nærmer seg allerede 1000 nedlastinger - uten drahjelp fra noen stor distribusjonsmotor eller mediehus.
Planen er å komme med en vanlig episode annenhver uke. Nå blir det innhold hver uke, for de neste ukene kommer det altså «podkastbilag» fra Deloitte den andre uken.
- Målet er selvsagt flere lyttere på sikt. Det er sterk konkurranse om lytterne, og lanseres hele tida nye podkaster. Det er gøy, og gjør at nordmenn blir mer og mer vant til podkaster, sier Pettersen.
Den tidligere NRK- og DN-journalisten, som nå også er blitt forfatter med bok om Erling Lorentzen, har store ambisjoner for det norske podkast-markedet.
Slik ble Ja, de penga mottatt for noen uker siden:
Ja, de penga får god mottakelse i iTunes! Liker du det du hører? Inviter venner til Facebook-siden vår, og fortell dem om podcasten. Og ikke minst, gi oss noen stjerner i iTunes, a!
Posted by Ja, de penga on 6. oktober 2016
Stig Arild Pettersen understreker at det til tross for mange podkaster, fortsatt er utfordrende å bygge et kommersielt marked - fordi det er et uvant format for annonsører.
- Sammenlignet med hvor mange som ser på TV 2 en onsdag kveld, er det fortsatt få som lytter til en podkast. Men man kommer mye nærmere hver enkelt lytter, og gjennom relevante podkaster kan du nå akkurat den målgruppa du ønsker å nå, mener han. Og understreker:
- Samtidig er det viktig for oss å tilby kommersielt innhold som er godt, relevant og interessant. Vi ville ikke puttet inn hva som helst i flyten til Ja, de penga
Se hvordan Deloitte-episoden presenteres og hør podkasten på iTunes eller Soundcloud:
[soundcloud url="https://api.soundcloud.com/users/256497285" params="color=ff5500&auto_play=false&hide_related=false&show_comments=true&show_user=true&show_reposts=false" width="100%" height="450" iframe="true" /]
LES OGSÅ:
For ordens skyld: Medier24 og Podster holder til i samme kontorfellesskap, men har ingen relasjoner utover det.