Anette Heier White, markeds- og medieanalytiker i Bauer Media, spår nok en rekordsommer for radiobransjen.

DEBATT:

Tross vaksinering og gjenåpning av Norge – radiolyttingen blir høy også i sommer

«Sommeren 2020 ble tidene radiosommer. Alt ligger til rette for at sommeren 2021 blir nok en rekordsommer for radiolytting», skriver Anette Heier White.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I år som i fjor tyder alt på at sommerferien blir annerledes enn normalt. Til tross for at stadig flere blir vaksinert og gradvis gjenåpning av Norge frem mot sommeren, fortsetter koronapandemien å begrense nordmenns utenlandsreising. SAS gjenåpner 180 direkteruter, men kundene venter med å bestille.

- Vi må nok vente til 2022 før vi ser et normalt etterspørselsnivå, sier SAS sin svenske pressesjef til Dagens Industri. Samtidig opplever hyttenæringen i Norge rekordvekst. I fjor ble det omsatt 22 prosent flere hytter i fjellet enn året før, ifølge Prognosesenteret. Tinde Hytter rapportere om salgsvekst på 60 prosent i 2020, og har hatt en like god start på 2021. I følge Opinion svarer 82% av den norske befolkningen at de antar de blir i Norge i sommer. Økt tid hjemme, i bilen, i båten og på hytta betyr mer lytting til radio.

Dette ble godt dokumentert gjennom sommeren 2020. Nielsen skriver i sin årsrapport for radio 2020 at «radiolyttingen i sommerukene gikk i taket sammenliknet med tidligere år». Normalt sett er vi vant til å se en nedgang i bruk av radio gjennom sommerukene som skyldes utenlandsreisende, men 2020 brøt dette mønsteret. Lyttertallene holdt seg jevnt høyt gjennom hele sommeren.

Radiokonsumet økte med 10% i ukene 24-31 sammenlignet med samme periode 2019. Radios dekning i befolkningen økte med 12% i denne perioden, fra 55% daglig dekning i 2019 til 61% daglig dekning i 2020. Den ukentlige dekningen økte fra 77% til 86%. Kommersiell radio økte fra 58% til 64% ukentlig dekning i sommerferieukene. Radiolyttingen økte i de fleste målgrupper, men den største økningen så vi blant aldersgruppene under 25 år og 41-55 år. Alle tall er hentet fra Nielsens PPM-måling.

Med fasiten fra fjorårets sommer friskt i minnet og vel vitende om at vi fremdeles befinner oss i en pandemi som setter begrensninger for reiseaktivitet, er det med høy sikkerhet rigget for nok en rekordsommer for norsk radio.

Årets sommer, som i fjor, ligger an til å bli spesielt bra fordi de aller fleste av oss igjen skal feriere i Norge, og radioen er en naturlig følgesvenn i fritidsboliger, biler, bobiler og båter.

Powered by Labrador CMS