Anette Heier White, markeds- og medieanalytiker i Bauer Media, spår nok en rekordsommer for radiobransjen.
Anette Heier White, markeds- og medieanalytiker i Bauer Media, spår nok en rekordsommer for radiobransjen.

DEBATT:

Tross vaksinering og gjenåpning av Norge – radiolyttingen blir høy også i sommer

«Sommeren 2020 ble tidene radiosommer. Alt ligger til rette for at sommeren 2021 blir nok en rekordsommer for radiolytting», skriver Anette Heier White.

Publisert

I år som i fjor tyder alt på at sommerferien blir annerledes enn normalt. Til tross for at stadig flere blir vaksinert og gradvis gjenåpning av Norge frem mot sommeren, fortsetter koronapandemien å begrense nordmenns utenlandsreising. SAS gjenåpner 180 direkteruter, men kundene venter med å bestille.

- Vi må nok vente til 2022 før vi ser et normalt etterspørselsnivå, sier SAS sin svenske pressesjef til Dagens Industri. Samtidig opplever hyttenæringen i Norge rekordvekst. I fjor ble det omsatt 22 prosent flere hytter i fjellet enn året før, ifølge Prognosesenteret. Tinde Hytter rapportere om salgsvekst på 60 prosent i 2020, og har hatt en like god start på 2021. I følge Opinion svarer 82% av den norske befolkningen at de antar de blir i Norge i sommer. Økt tid hjemme, i bilen, i båten og på hytta betyr mer lytting til radio.

Dette ble godt dokumentert gjennom sommeren 2020. Nielsen skriver i sin årsrapport for radio 2020 at «radiolyttingen i sommerukene gikk i taket sammenliknet med tidligere år». Normalt sett er vi vant til å se en nedgang i bruk av radio gjennom sommerukene som skyldes utenlandsreisende, men 2020 brøt dette mønsteret. Lyttertallene holdt seg jevnt høyt gjennom hele sommeren.

Radiokonsumet økte med 10% i ukene 24-31 sammenlignet med samme periode 2019. Radios dekning i befolkningen økte med 12% i denne perioden, fra 55% daglig dekning i 2019 til 61% daglig dekning i 2020. Den ukentlige dekningen økte fra 77% til 86%. Kommersiell radio økte fra 58% til 64% ukentlig dekning i sommerferieukene. Radiolyttingen økte i de fleste målgrupper, men den største økningen så vi blant aldersgruppene under 25 år og 41-55 år. Alle tall er hentet fra Nielsens PPM-måling.

Med fasiten fra fjorårets sommer friskt i minnet og vel vitende om at vi fremdeles befinner oss i en pandemi som setter begrensninger for reiseaktivitet, er det med høy sikkerhet rigget for nok en rekordsommer for norsk radio.

Årets sommer, som i fjor, ligger an til å bli spesielt bra fordi de aller fleste av oss igjen skal feriere i Norge, og radioen er en naturlig følgesvenn i fritidsboliger, biler, bobiler og båter.

Powered by Labrador CMS