Kenneth Andresen (t.v.) og Aslak S. Skretting (t.h.)

Radiodager

P4-sjef Kenneth Andresen: – Vi må begynne å fram­snakke mediet vårt

NRKs Cathinka Rondan, P4-sjef Kenneth Andresen, Lokaradioforbundets Aslak S. Skretting og Bauer Medias Jim Receveur barket sammen under årets topplederdebatt på Radiodager.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Radiodagene er i full gang i Oslo, og torsdag ettermiddag var det store diskusjoner under radiolederdebatten, da radioens plass i mediesamfunnet ble satt på agendaen.

I debattpanelet satt de fleste radiotoppene i Norge – med representanter fra NRK, P4-gruppen, Bauer Media og Norsk Lokalradioforbund.

Det var programlederen Sigrid Sollund som åpnet debatten med spørsmålet om radioens levetid – er radioens dager talte innenfor det norske mediesamfunnet?

Mange lyttere har byttet plattform til andre medier, og det er ikke lett for radiostasjonene å få tall på antall lyttere. Mange kommer derfor til konklusjonen om at radio ikke lenger er et aktuelt medie.

Dette fikk radiosjefen til P4-gruppen, Kenneth Andresen, til å reagere:

– Vi må begynne å framsnakke mediet vårt!

Fra venstre: Programleder Sigrid Sollund, radiosjef Kenneth Andresen, styreleder Aslak S. Skretting, radiosjef Cathinka Rondan og direktør Jim Receveur.

Under fjorårets debatt gav Andresen et løfte om at lyttertallene kom til å vende tilbake til hva det en gang var innen årets debatt, et løfte han klarte å holde.

– I dag er vi nødt til å være flinke til å stå imot ryktet om at radiolytting har falt. Dette er ikke sant. Vi hadde et fall for noen år siden, men disse tallene er kommet opp igjen. Folk fortsetter å undervurdere radio, men de tenker ikke over at vi er det mediet som rekker ut til flest mennesker. Vi klarer det som ingen andre medier klarer – og nå ut til 2,8 millioner nordmenn, sa han.

– Ryktene ødelegger for mediets fremtid

Ryktene rundt radioens korte videre levetid får styrelederen i Norsk Lokalradioforbund, Aslak S. Skretting, til å frykte for at folk ikke vil jobbe med radio.

– Ryktet om at radio er en skadeskutt fugl påvirker unges valg om å søke jobb i radio. Ettersom vi satser på lokalradio trenger vi unge samfunnsengasjerte søkere, som har et unikt lokalt engasjement, sa han.

Samtidig mente direktøren i Bauer Media Norge, Jim Receveur, at ryktene om radioen snarlige død også ødelegger for potensielle fremtidige annonsører. Han mente også at man hører mer på det negative enn det positive – han trakk blant annet fram at han mener radio-produsentene er de desidert beste på lyd.

Receveur sa i debatten at radio har et enormt omfang, og er et medie i en unik posisjon, en mening han deler med Skretting.

– Hver dag konsumeres det mye lyd, lytting forsvinner ikke. Vi er i en unik posisjon i forhold til hvordan folk hører på radio. Radio er et medie som automatisk glir inn i hverdagen, enten du sitter i bilen under rushtrafikken, eller er sammen med masse mennesker. Radio gir følelsen av tilhørighet – noe som ingen kan ta fra oss, sa han under debatten.

 

– Lyttere har byttet plattform

Under debatten blir det understreket at radiokanaler ikke har mistet mange lyttere – det er bare lytterne som har byttet til andre plattformer for lyd.

Cathinka Rondan (t.v.) og Jim Receveur (t.h.)

Flere og flere har begynt å høre på podkast eller radio gjennom andre plattformer enn radiokanalene sine egne. Tjenester som iTunes eller Spotify tilbyr musikk, podkast og radio – alt på ett sted, og det er en tjeneste som mange benytter seg av. Disse lytterne blir derimot ikke telt med når man går igjennom radioens lyttertall. 

– Vi mister den redaksjonelle kontrollen, og man får ikke alle tallene som gir innsikt i hvor mange lyttere vi faktisk har. Jeg tror det blir viktigere for oss å samarbeide med andre plattformer og opprette premisser for bruk av vårt innhold, sa radiosjefen i NRK, Cathinka Rondan under debatten.

– Går det an å legge mer vekt på podkast i fremtiden, spurte Sollund panelet.

– Det er vanskelig å skulle tjene penger på podkast. Samtidig er det viktig å tenke på hvilke muligheter som kommer med dette mediet, sa Kenneth Andresen. 

Hvordan radio kan oppnå sitt fulle potensial

Som en avslutning spør Sollund hvordan norske radiokanaler kan utnytte sitt fulle potensial for å overbevise Medie-Norge om at radio fortsatt er en av de største aktørene.

Som leder av Norsk Lokalradioforbund uttrykker Skretting at deres nisje er den lokale tilhørigheten som folk er opptatt av, og dét er ikke noe som bare forsvinner.

Dette er P4-sjef Kenneth Andresen enig i, og mener at nordmenn er opptatt av å høre på andre norske sterke personligheter. Det er en nærhet som er radioens styrke fremover. 

– Det å snakke til lytterens hjerte vil være radioens styrke. Samtidig så er vi et medie som er tilgjengelig, og som brukes aktivt til mange forskjellige behov, la Cathinka Rondan til. 

Powered by Labrador CMS