Martin Belgen Isaksen (18), aka Multiguru (35.000 YouTube-følgere) og Kristine Bremnes (18) (45.000 YouTube-følgere) har laget valgstoff på oppdrag fra Valgdirektoratet. Her møter de VGTVs Mads Andersen under Arendalsuka.

KRONIKK:

Kristine (18) når flere unge på YouTube enn NRK gjør på partilederdebatten. Kan det øke valgdeltakelsen blant de yngste?

- For fire år siden stemte 64,5 prosent av dem under 25 år. Vårt hårete mål er å øke dette til 72,5 prosent, skriver innholdsredaktør Jo Vemund Svendsen i Nordic Screens.

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • JO VEMUND SVENDSEN (28), innholdsredaktør i Nordic Screens

I september 2013 hadde Kristine Bremnes (18) fra Stjørdal 300 følgere på YouTube. Lite visste hun hva hun hadde i vente. Bergenseren Maria Stavang (22) hadde 200 følgere.

Hun hadde ikke en gang tenkt tanken å lage en egen Facebook-side – ennå. 

Det året stemte kun 64,5 prosent av alle mellom 18 og 25 år ved stortingsvalget (SSB). Dårligst av alle aldersgrupper i Norge.

Vårt hårete mål er at dette tallet i år øker til 72,5 prosent!

And here is why: På Dagsrevyen står Atle Bjurstrøm eller Ingvild Bryn bak en pult, snakker til hele befolkningen og introduserer stramt formaterte nyhetsinnslag – gjerne trimmet til sekundet. Alt må passe sendingens fastsatte lengde.

Få unge engasjeres av slikt. 

TV 2 ligger forresten trygt til kai i samme havn.

Om ikke lenge ser vi trolig på introene til TV2s Arill Riise og rapportene fra NRKs Espen Aas slik vi ser på filmavisen i dag. En avleggs formidlingsform.

De unge er i alle fall tapt for lengst – og det er faktisk litt alvorlig.

Bare siden forrige stortingsvalg har nordmenns medievaner forandret seg drastisk. Mediemangfoldsutvalget skriver i sin innstilling at «en liten, men økende andel av befolkningen sjelden eller aldri oppsøker nyheter. Unge mennesker, spesielt unge kvinner, personer med lav utdanning og personer med lav interesse for politikk er overrepresentert i denne gruppen».  

Dette er straight out en demokratisk utfordring! De yngste seerne er ikke utsatt for en felles oppmerksomhetsstrøm av nyheter, politikk og debatt på samme måte som før.

Derfor satte Valgdirektoratet sine sjetonger på unge YouTube- og Facebook-profiler når de skulle engasjere slappe første- og andregangsvelgere før årets valg.

YouTuberne, som har et sugerør ned i en milkshake TV2, NRK, Arbeiderpartiet og Høyre bare kan fantasere om å smake på.

På fire år har nemlig Kristine Bremnes sine 300 følgere blitt til 46.263. Lurer du på hva hun driver med?

Fakta om «Ta Valget»

Et prosjekt støttet av Valgdirektpratet med 1,1 millioner kroner.

Formålet er å engasjere første- og andregangsvelgere til å stemme.

Nordic Screens og deres YouTubere har redaksjonell frihet.

YouTube-profilene får betalt for videoene de lager, men har ingen andre føringer enn å være politisk uavhengige.

Se deg opp her.

Da NRK åpnet valgkampen med partilederdebatt direkte fra Arendalsuka var seertallet solide 747.000. Men bare 4,4 prosent (!) av dem var under 29 år. Det utgjør 32.868 personer.

Maria Stavang har 33.713 følgere på YouTube. På Facebook, under navnet Piateed, har hun 102.808 følgere.

På under to år har Maria blitt en av landets mest innflytelsesrike profiler på Internett. I følge NTB har hun nesten dobbelt så mange følgere på Instagram som alle de største politiske partiene tilsammen.

Hva er det Kristine og Maria gjør som de mer tradisjonelle mediene ikke klarer?

Hvis du spør en YouTuber hva YouTube er, svarer de blant annet at det ikke er så planlagt. Det er mer personlig, mindre formatert og oppleves mer autentisk. Piateed lager videoene sine akkurat så korte eller lange hun mener de bør være - og viktigst av alt: Hun snakker rett til følgerne sine.

Det er én-til-én-kommunikasjon. Det blir veldig nært. Det vekker tillit.

Nå har nesten 200.000 nordmenn sett henne snakke om sin stemmeangst:

"Jeg har stemmeangst." Videoen er en del av Ta Valget, et prosjekt støttet av Valgdirektoratet.

Posted by Piateed on 13. august 2017

Sorry, men ingen dresskledd Schibsted-direktør kan knekke denne formidlingskoden. Ikke jeg heller, som bare er 28 år. Det er faktisk bare Kristine og Maria som klarer det. ..og Multuguru ..og Weird Norwegian ..og Hanna-Martine...og The Arman Show

 Ja, du tar poenget.

Denne gjengen skaper de nye formidlingsformene uten å vite at det er nettopp det de gjør. De er ikke eldre mennesker som prøver å kneppe til innholdet for å treffe de yngre. 

De er unge som lager innhold på sine premisser – og treffer andre unge. Det er det som gjør det magisk. Og ingen andre kan spille denne rollen.

Så hva skjer når du fusjonerer dette med valgstoff?

Valgdirektoratets satsing «Ta Valget» er produsert av Nordic Screens, men formidlet av YouTuberne, på deres premisser – på deres plattform.

Vi har puttet valgmedisinen i leverposteien til logrende YouTube-følgere, med et klart mål om å ikke fjase eller ironisere det bort. Vi har hele tiden tenkt at en hver video skal engasjere de som ser på, få dem til å forstå at valget nærmer seg og lære noe nytt blant alt det kjente og kjære.

35 framoverlente opinionsledere har på sine egne måter oppfordret følgerne sine til å bruke stemmeretten, bevisstgjort dem på at det er valg og fôret dem med kunnskap om politikk.

Alle partilederne har fått munnkurv og blitt tvunget til å tegne det de står for, Hanna-Martine har tatt med sine 75.210 følgere på forhåndsstemming, ungdomspolitikere har blitt kastet på sjøen, Piateed har tatt valgomater og Kristine Bremnes har lært seg forskjellene på alle partiene.

Det har blitt over 50 videoer med mer enn 500.000 visninger på YouTube og 800.000 visninger på Facebook.

«Ta Valget» er en salig hybrid av redaksjonelt innhold og en slags kampanje. Og det er helt sikkert ikke feilfritt!

For hvis dette på sikt er de unges alternativ til Arill Riise og Espen Aas, hvor ble det av varsomheten? Objektiviteten? De gravende elementene? Den dype innsikten? 

Joda, her er det fortsatt en lang vei å gå, men dette prosjektet har markert en viktig førstefusjon av YouTube og nyhetsformidling.

Som da Multiguru dekket utkastingen av SIAN fra Arendalsuka. Hans 35.000 følgere så neppe på Kveldsnytt den dagen. Samfunnsoppdraget har kapret sine første views på YouTube – og vi har blitt 100-vis av nyttige erfaringer rikere.

Har det fungert? Svaret får vi veldig snart.

Godt valg!

PS: Dersom de yngste velgernes valgdeltakelse øker til 72,5 prosent, tar vi langt fra æren alene. Bevissthet om et stortingsvalg har nok aldri vært mer tilgjengelig enn i år, både på Snap og SMS!

«Alle» har vært med å dra lasset mot unge velgere i dette valget, enten det er Faten som tar valget, Linn som kjører bil, Erna-filter eller VGs Snapchat-univers. Det er lagt inn tungt skyts mot de unge, fra alle hold. Allikevel: Få treffer dem nok så personlig som YouTuberne gjør.

Powered by Labrador CMS