Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen
Kringkastingssjef Vibeke Fürst Haugen

MENINGER:

Mediepolitikk er viktig

«Kloke mediepolitikere har gjort Norge til verdens mest pressefrie land», skriver Vibeke Fürst Haugen.

Publisert

I Norge beslutter Stortinget de overordnede rammene både for mediepolitikken generelt og for NRKs virksomhet spesielt. God mediepolitikk og prinsippet om armlengdes avstand har medført at Norge åtte år på rad er kåret til verdens mest pressefrie land.

Pressefrihet er en forutsetning for et levende og sunt demokrati. I andre demokratiske land er bruken av redaktørstyrte medier blitt polarisert. Sosiale medier spiller en stadig viktigere rolle i det politiske ordskiftet. Sentrale aktører foretrekker å gå utenom de redaktørstyrte mediene for å kommunisere med velgerne.

Et samlingspunkt

I NRK ser vi det som en hovedoppgave å være et samlingspunkt, å være nettopp den arenaen der den politiske debatten foregår. Derfor setter vi aktuelle temaer på dagsorden hver uke, gjennom en rekke debattprogrammer. Publikum får dette innholdet både på radio og TV. Og de finner det selvfølgelig både kringkastet og i appene våre.

De sosiale medieplattformene styres av aktører som ikke er underlagt demokratiske spilleregler. De har heller ikke redaktører som står til ansvar for innhold og prioriteringer i offentligheten. Elon Musk bruker X til å fremme sin egen politiske agenda. Nylig kunngjorde Facebook-eier Mark Zuckerberg at det er slutt på samarbeidet med uavhengige faktasjekkere. Hverken Musk eller Zuckerberg stiller til debatt i Dagsnytt18.

Vi i NRK ønsker ikke denne utviklingen. Et av kjennetegnene ved Norge er at publikum har stor grad av tillit til redaktørstyrte medier, og bruker disse til å orientere seg i verden. Klok mediepolitikk har sørget for at vi har et mangfold av kommersielle medier, i tillegg til NRK som er et fellesgode finansiert over statsbudsjettet. God mediepolitikk er god demokratipolitikk.

Tar på stort alvor

Det hevdes fra tid til annen at en sterk, offentlig finansiert kringkaster vil svekke eksistensgrunnlaget for kommersielle medier. NRKs oppdrag og rammevilkår vurderes hvert fjerde år. I den sammenheng vurderes også hvordan NRK påvirker det kommersielle mediemarkedet. Så langt indikerer ikke undersøkelsene noen slik sammenheng. Tilsvarende undersøkelser i andre land peker i samme retning.

Her i Norge har NRK fått et selvstendig ansvar for å bidra til mediemangfoldet, noe vi tar på stort alvor. Resten av NRKs oppdrag står fast: NRK skal oppfylle demokratiske, sosiale og kulturelle behov i samfunnet. Vi skal styrke demokratiet, fremme norsk og samisk språk og kultur, og samle alle som bor i Norge. Oppdraget forblir det samme, men NRK må likevel endre seg når medievanene endrer seg.

Denne uken presenterte vi strategien for 2025 for alle ansatte i NRK. Et hovedbudskap er at NRK fortsatt skal skape innhold som gir store fellesopplevelser og samler oss nordmenn, også når publikum ikke lenger ser innholdet vårt samtidig.

Bare ved begynnelsen

Med smarttelefoner og bredbånd i nesten alle norske hjem kan det virke som den digitale medierevolusjonen er fullført. Men vi står bare ved begynnelsen. Publikum har uendelige valgmuligheter tilgjengelig døgnet rundt, og mange bruker flere timer daglig på mediekonsum – akkurat når det passer dem. For å lykkes må NRK tilpasse seg enda bedre til en digital og brukerstyrt mediehverdag, der vi sammen med de andre redaktørstyrte mediene i Norge konkurrerer direkte med globale aktører som Facebook, TikTok, Netflix og Spotify.

Dette krever tydelige valg. Fellesskapets midler må brukes til beste for publikum. For å møte utfordringen må NRK ha en offensiv strategi som sikrer at vi klarer å være relevante for publikum på de digitale plattformene våre – NRK TV, NRK Radio og NRK.no. Særlig vil vi prioritere innhold som har verdi for dem som i dag bruker oss minst, og som i økende grad velger internasjonale medier og plattformer.

Samtidig skal vi ivareta hele bredden i samfunnsoppdraget. Vi skal levere journalistiske avsløringer og skup, bred underholdning og drama som speiler vår tid. Vi skal spille norsk musikk og være leverandør av skarp norsk humor og satire. På NRK Super vil barna finne innhold som underholder og inspirerer, og som de kan lære noe av. Men viktigst: På NRK får barna innhold som speiler deres norske og samiske språk og hverdag, og som de kan kjenne seg igjen i. Vi skal også videreutvikle NRKs live-opplevelser for en digital mediehverdag. Vi gleder oss til å samle nasjonen rundt Ski-VM i Trondheim senere i vinter og om sommerens store fotballmesterskap.

Må gjøre innskudd på tillitskontoen

I år kan vi dessuten love omfattende dekning av to svært viktige valg – til Sametinget og til Stortinget. Vi skal bringe frem ulike stemmer og perspektiver, og vise frem hvordan politiske valg påvirker folk i hverdagen.

Tillit er noe man må gjøre seg fortjent til. Vi må gjøre innskudd på tillitskontoen i fredstid, for å ha noe å tære på når mørke skyer tårner seg opp. Vi så det tydelig under pandemien, og vi ser det når flom og uvær rammer. Når en krise inntreffer, har det høy verdi at befolkningen kan samles på en felles arena som nyter høy tillit. Den arenaen skal NRK være, også når publikum bruker oss på en helt annen måte enn før. I utrygge tider er god mediepolitikk også god forsvarspolitikk.

Når vi tar de grepene vi gjør nå, står vi på skuldrene til pionerene som først bygget ut radioen for 100 år siden, til dem som introduserte fjernsynet for 70 år siden, til dem som løftet NRKs tilbud da kringkastingsmonopolet ble avviklet rundt 1990 og til dem som først tok NRKs innhold ut på nettet.

Hver tid har sine utfordringer. Nå er det vår vakt. Og arbeidet har bare så vidt begynt.

———————————————-

Dette er et debattinnlegg, og gir uttrykk for skribentens mening. Har du lyst til å skrive i Medier24? Send ditt innlegg til meninger@medier24.no.

Powered by Labrador CMS