Nå må jeg dessverre skuffe deg. Innlegget er ikke nyttig.
Det er tåkete og bidrar heller til den kraftige bølgen av business-bullshit som har skylt inn over samfunnsdebatten med tsunamilignende styrke.
Denne «new-management»-lingobølgen er samlet under fryktinngytende begreper som «digitalisering», «revolusjon» og «big data», og resulterer i beslutningstakere med klamme håndflater og en indre stemme som hvisker «disrupsjonen kommer».
I følge deg og andre dommedagsprofeter står vi på dørstokken til den digitale revolusjon.
Og kun de som ser lyset og endrer kurs, kan oppnå frelse og unngå utslettelse fra denne episke flodbølgen som vil ramme oss med gammeltestamentlig kraft og endre vår hverdag totalt.
Digitalisering kan revolusjonere alt fra ledelse til klima, og det mest fascinerende ved denne trolldommen er at ingen behøver å fortelle hva de helt konkret snakker om.
Straks man bruker det magiske ordet «digitalisering» har man sagt noe særdeles innovativt og alle nikker bekreftende med.
Problemet er bare at ideene egentlig er gamle og uinteressante. Den digitale revolusjonen har pågått i mer enn 50 år, og har allerede bydd på alt for mange verdensendrende oppfinnelser til at den kan omtales som noe forestående.
Men hvis jeg var en opportunistisk konsulentbedrift med en vond følelse av å bli irrelevant, og som fikk ståpels av tanken på konsulenttimene i digitaliseringsprosjekter — ja, da ville jeg også bidratt til narrativet om himmelen som faller ned over dem som ikke svømmer med bølgen.
Men Preben: Husk at det er mulig å beskrive hva teknologi er på vei til å endre, uten å nevne digitalisering 12 ganger (ja, jeg har telt).
Hvis man på noen måte har ansvar for andre mennesker virkelighetsoppfattelse er det ens plikt å slå kaldt vann i blodet og stå imot denne flodbølgen av forførende bullshit, og huske på at fremtiden ikke alltid behøver å være smart.
Det er langt viktigere at den er menneskelig.
Selvfølgelig skal vi bevege oss fremover og indignasjon over «status quo» er en glimrende katalysator for nyskaping.
Men for å fornye og forbedre et produkt, en organisasjon eller såvel et samfunn, så skal man reflektere. Man må spørre seg selv: hva nytt kan jeg bidra med?
Hva er det ved det eksisterende som er utilfredsstillende, og hvordan kan jeg forbedre det?
Gir det mening, eller går det for fort, Preben?
Jeg spør ikke for å være nedlatende, men hvis man skal lese ditt innlegg som erfaringer, som du sier man skal, må man anta at du ikke kan se forskjell på viktige læringspunkter og selvfølgelighetsrytteri.