- STÅLE LINDBLAD, gründer og daglig leder i Areca Social. @slindbla
Etter å ha gjort seg avhengige av Facebook som trafikkdriver til egne kanaler, forsøker norske medier og redaktører desperat å presse den sosiale plattformen inn i rammer de er vant til å forholde seg til.
I deres verden har man redaktører, plakater og dilemmaer som kan diskuteres.
På Facebook har man funksjoner og retningslinjer som ikke skiller på om du er redaktør, forfatter eller arbeidsledig.
Du kan poste det innholdet du vil, så lenge det holder seg innenfor retningslinjene.
Går du utenfor retningslinjene, så risikerer du at innholdet ditt blir fjernet. Gjentar du bruddene, risikerer du begrensninger eller utkastelse.
Det gjelder enten du er en spekulativ spammer eller en prisbelønnet forfatter.
Facebook har ikke en redaksjon som sitter og sjekker alt vi poster. Det lastes opp 300 millioner bilder til Facebook hver dag (kilde: Gizmodo / Zephoria), så det er ikke praktisk mulig.
I stedet baserer Facebook seg på bildegjenkjenning og rapportering fra brukere, og så sjekkes det manuelt i noen tvilstilfeller.
Når en prisbelønnet forfatter deler et bilde av en naken jente, så behandler Facebook det som bildet av en naken jente.
Da hjelper det ikke at forfatteren hadde en dypere mening da han postet bildet. Facebook er ikke interessert i forfatterens dypere mening.
De er bare interessert i om bildet er innenfor eller utenfor retningslinjene.
Facebook har ikke mulighet til å vurdere hvor mange av dagens 300 millioner bilder som er postet av prisbelønnede forfattere med en dypere mening.
Dette passer ikke inn i redaktørenes verden.
Redaktører vil kunne diskutere dilemmaer og dypere meninger, ikke forholde seg til funksjoner og retningslinjer.
Enda verre blir det når Facebook ignorerer indignasjonen deres.
Selv de mest aggressive krigstyper besvares med en popup med standardiserte meldinger om plattformens retningslinjer.
De kan irritere seg så mye de vil. For Facebook er redaktøren og forfatteren bare to av snart to milliarder brukere.
De må alle forholde seg til de samme retningslinjene hvis de vil bruke plattformen.
I sine egne kanaler kan de bestemme retningslinjene selv.
På Facebook må de forholde seg til de samme retningslinjene som alle andre.