Mer kvalitet og mindre klikklureri på Facebook?Illustrasjonsfoto / Facebook
Facebook innfører stadig nye tiltak mot luretitler og klikkfisking. Jeg håper det virker
KOMMENTAR: - Kanskje blir det litt bedre i feeden min nå, skriver Ståle Lindblad.
Publisert
Denne artikkelen er over to år gammel.
STÅLE LINDBLAD, gründer og foredragsholder. Daglig leder i Areca Social AS. Innlegget er opprinnelig publisert på StaleLindblad.no
Facebook skjerper nå kampen mot klikkfisking. Poster som har til hensikt å lure brukere til å klikke på lenker er en uting, og nå gjør Facebook det enda vanskeligere for klikkfiskerne å nå ut.
I en verden hvor de useriøse klikkfiskerne får selskap av stadig flere seriøse nettaviser på desperat klikkjakt, får vi håpe at Facebooks tiltak er vellykkede. Når journalistisk integritet oftere og oftere må vike for hungeren etter likes og klikk, krysser ihvertfall jeg fingrene for at Facebooks tiltak fungerer. Kanskje frister de flere journalister til å vende tilbake til den gode, informative tittelen som vi husker fra papiravisens dager.
Allerede i 2014 kom Facebook med det første tiltaket mot klikkfisking. Ved å måle tiden det tok fra brukere klikket på en lenke til de kom tilbake til Facebook, kunne de få en indikasjon på om innholdet det ble lenket til ble oppfattet som interessant eller ikke.
Tok det lang tid, kunne man anta at innholdet var interessant. Kom brukeren rett tilbake etter å ha klikket, antydet det at innholdet ikke var interessant. Dersom mange brukere som klikket på en post kom rett tilbake, var det et tegn på at posten var klikkfisking.
Både sidene som publiserte slike poster, og websidene det ble lenket til ble da merket som klikkfiskere og fikk redusert rekkevidde for postene sine.
I august 2016 lanserte Facebook et nytt tiltak mot klikkfisking. Ved å analysere tusenvis av titler som ble brukt som klikkfisking, kunne Facebook lære seg å kjenne igjen typiske klikkfisketitler ut fra kombinasjoner av ord som ble brukt. «Du vil aldri tro hva som…» og tilsvarende lokketitler kunne dermed identifiseres selv om klikkfiskerne forsøkte kreative varianter. Sider og nettsider som var opphav til disse postene ble dermed merket som klikkfiskere, og fikk redusert sin rekkevidde.
Mye tyder på at endringen i 2016 var vellykket. I følge analysen Facebook-effekt 2016 var dette den eneste av endringene Facebook gjorde i 2016 som ga målbart utslag på den gjennomsnittlige rekkevidden. En rekke nettaviser og andre sider som poster mange linkposter fikk en tydelig reduksjon i rekkevidden på sine poster etter denne endringen.
Tiltakene mot klikkfisking gjøres nå på enkeltposter, i tillegg til på Facebooksider og nettsider. Det betyr at poster som identifiseres som klikkfisking vil få redusert rekkevidde selv om de kommer fra en side som ikke tidligere er merket som kilde til klikkfisking.
Tittelanalysen som ble introdusert i august 2016 utvides til både å omfatte titler som underslår informasjon («Du vil ikke tro hva som…») og titler som overdriver («…vil aldri bli det samme igjen»).
Analysen vil utvides til å gjelde for flere språk.
Uten å ha analysert det i detalj, så har jeg et inntrykk av at det blir mindre klikkfisking i min nyhetsstrøm. Det tyder på at tiltakene virker. Kanskje blir det enda litt bedre å være Facebook-bruker nå.