Eva Høydalsvik (43) er frilansjournalist og medieviter, med lang fartstid i bransjen - hun har inntil nylig vært redaksjonssjef i BoligDrøm fra Egmont, og før det jobbet hun i EVA fra Aller og Forsvarets Forum. Driver nå som frilans magasinskaper og journalist.
...kommentaren er tidligere publisert på Evas blogg Blad videre.
Eva Høydalsvik (43) er frilansjournalist og medieviter, med lang fartstid i bransjen - hun har inntil nylig vært redaksjonssjef i BoligDrøm fra Egmont, og før det jobbet hun i EVA fra Aller og Forsvarets Forum. Driver nå som frilans magasinskaper og journalist.
...kommentaren er tidligere publisert på Evas blogg Blad videre.
Helt siden jeg begynte å studere journalistikk i 1997 har jeg visst at magasiner er min greie. Derfor gikk jeg naturlig nok straks i gang med å lete etter litteratur om magasinjournalistikk. Jeg fant ingenting.
Det vil si, jeg fant ingen bøker dedikert til emnet, kun få kapitler eller avsnitt inni andre bøker. Til nød et og annet essay. I dag, 18 år senere (shit!), vet jeg om en bok om magasinjournalistikk.*
Jeg har beklaget meg over dette flere ganger siden 1997, og møter stort sett to reaksjoner:
1) Protest, fordi vedkommende mener å ha lest faglitteratur om magasinjournalistikk.**
2) Likegyldighet, fordi vedkommende ikke har behov for å lese faglitteratur om magasinjournalistikk.
Begge reaksjonsmønster gjør at jeg kan forstå hvorfor Institutt for Journalistikk (ved Cappelen) ikke vil gi ut en fagbok om magasinjournalistikk, eller i alle fall ikke den jeg har tilbudt å skrive for dem. De synes ikke en slik bok trengs, fordi magasinjournalistikk er ikke pensum.
Jeg protesterer. Vi trenger faglitteratur om magasinjournalistikk.
Vi har en klassisk ond sirkel, der magasinjournalistikk ikke er anerkjent som fag fordi magasinjournalistikk ikke er anerkjent som fag. Mange vet heller ikke helt hva magasinjournalistikk er, og det er kanskje ikke rart, siden magasinjournalistikk ikke er pensum.
Jeg har vært i kontakt med noen av institusjonene som underviser fremtidige journalister i Norge og spurt om de underviser i magasinjournalistikk, og om de tror magasinjournalistikk er en sannsynlig framtidig karriere for studentene. Her er noen svar:
«Vi kaller det for featurejournalistikk, som er det begrepet som brukes mest i journalistfeltet og blant forskere. Vi definerer den som: litterær, den tilbyr opplevelser, intim og i de siste 15-20 årene i økende grad aktuell.»
«Vi har feature som et eget emne i semester 2 (et emne vi strekker over 6-7 uker ...). Studentene lager i tillegg lokalaviser i 6 uker mellom påske og sommer, hvor det også blir laget det jeg vil kalle magasinjournalistikk.»
Jeg synes svarene understreker mitt poeng. Magasinjournalistikk er ikke featurejournalistikk, det er ikke reportasje, det er ikke portrett.
Dette er sjangere, som riktignok brukes flittig innen magasinjournalistikk, men også innen avisjournalistikk, tv-journalistikk og radiojournalistikk. Hvis magasinjournalistikk ikke er featurejournalistikk, hva er det da?
Magasinjournalistikk er ganske enkelt journalistikk som skaper magasiner.
Litt vel opplagt kanskje, men det er faktisk en ganske presis definisjon - synes jeg da. Har du en bedre blir jeg kjempeglad! Men finnes det uendelig mange måter å skape magasiner på, noen er kvinneblader, andre er aktualitetsmagasiner, avismagasiner, fagblader, kundeblader og hobbyblader, noen er på papir, noen på nett og noen er møteplasser.
Hvis magasinjournalistikk er «journalistikk som skaper magasiner» og magasiner kan være alt fra K til KK, hvor står vi da?
Det er så vanskelig å få øye på og definere et felles minste multiplum for det magasiner gjør, at det er kanskje derfor vi har latt være å prøve? For hvorfor snakke om magasinjournalistikk når det magasinjournalister driver med kan dekkes av fagområdet journalistikk?
Jeg kan til tider, når jeg blir skikkelig frustrert, være helt enig. Fagområdet journalistikk får være nok. Men ærlig talt folkens! Et magasin - uansett hvilket magasin - er ikke en avis.
Det finnes tv- og radiomagasiner, men generelt er ikke magasiner det samme som radio eller tv. Og når det finnes bøker dedikert til tv- og radiojournalistikk, og drøssevis av bøker om avisjournalistikk, hvorfor har vi ikke da bøker om magasinjournalistikk?
Jeg mener ikke bøker som forklarer hvordan man lager magasinlayout, jeg mener ikke bøker som forklarer hva du trenger hvis du vil jobbe i magasin - selv om disse også er nyttige. Jeg mener akademiske tekster som forsøker å definere hva magasinjournalistikk er, som snakker om magasinjournalistikkens historie, viktige bidrag og uviktige bidrag.
Som snakker om alle tankene vi har i redaksjonene. For K og KK er likere enn du skulle tro, både innholdsmessig og i måten de pusler sammen innholdet på. Jeg vil ha bøker om tekstreklame, om magasinenes rolle i journalistikkens samfunnsoppdrag, og om endringene som preger bransjen i dag.
Det er så mye å snakke om, en bok kan ikke dekke det hele, og det holder da ikke med noen kapittel her og der. Vi trenger mer snakk om magasinjournalistikk. Og jeg håper dere vil hjelpe meg med det der ute. Kjør debatt!
* Boken heter "Magazine journalism. Journalism Studies: Key texts" av Tim Holmes og Liz Nice. Er som tittelen tilsier en samling tekster og tilfører ikke veldig mye nytt annet enn at man sparer en del tid i letingen blant andre bøker og samlinger.
** Jeg mener akademiske tekster om magasinjournalistikk. Har du lest noen slike bøker blir jeg glad om du sender meg en lenke til boken, og jeg skal naturligvis straks moderere innlegget.