- ESPEN GRIMMERT, nettredaktør i Sparebanken Vest
- Jeg frykter tre kritiske aviser mer enn 1000 bajonetter, sa Napoleon. I likhet med de fleste maktpersoner var han bekymret for en sterk og uavhengig presse.
Med den holdningen ville han elsket at norske redaksjoner blir utarmet av amerikanske nettgiganter som Google.
Giganter som «stjeler» brukernes tid og annonsørenes penger uten å gi tilbake verken god journalistikk eller skattepenger av betydning.
Ville Napoleon sett med frykt til Bergen?
Denne uken arrangeres NMD Startup under Nordiske Mediedager i Bergen.
Et arrangement jeg tror ville bekymret Napoleon kraftig. Jeg er så heldig å sitte i juryen og gleder meg stort til å høre de åtte teamene i finalerunden presentere sine ideer.
Ideer for fremtidens mediebransje. Vi er lovet presentasjoner av løsninger for innovativ journalistikk og annonseteknologi, hvor kunstig intelligens, AR og datainnhøsting nyttiggjøres. Få ting er viktigere å klappe for enn gode forslag som fremmer journalistikken og bærekraftige annonseløsninger som kan finansiere den. Vi må heie på dem som skaper løsningene maktpersoner frykter.
Napoleon ville hatet samarbeid
Napoleon slo det ene lands armé etter det andre. Men ved Waterloo ble han beseiret.
Ikke av ett land, men av armeer fra den syvende koalisjon, bestående av en anglo-alliert arme ledet av hertugen av Wellington og en prøysisk arme ledet av von Blücher. Samarbeid mellom syv land måtte til for seier.
Et samarbeid som imponerer 203 år etter Waterloo finner vi i Media City Bergen med BA, BT, TV 2, NRK, Vizrt, Universitetet i Bergen og en armada av småselskap under samme tak.
Slik stimuleres samarbeid, vi skaper arenaer hvor gode ideer gror. Et av selskapene som har kommet til finalerunden under NND Startup, Nurofy, blomstrer i Media City Bergen. Jeg tror ikke det finnes et bedre sted i Norge for et slikt selskap.
I Sparebanken Vest sier vi at vi skal samarbeide når vi kan og konkurrere når vi må. Litt slik Wellington og Blücher tenkte. Derfor har Sparebanken Vest tatt initiativ til Finance Innovation.
Over 50 selskap har gått sammen for å skape fremtidens finansløsninger, og brått ser vi at gode ideer strømmer på. Og jammen har vi ikke mye til felles med mediebransjen.
Vi ser at Google og Facebook blir finansbransjens konkurrenter også, og at vi må samarbeide for å ha en sjanse mot de amerikanske gigantene.
Det skal vi gjøre med rak rygg og høye ambisjoner, hvorfor skal ikke norsk finansteknologi kunne bli en eksportvare?
Vi må konkurrere på like vilkår
Store ambisjoner og sterk vilje til samarbeid er formelen for suksess for både norske finanshus og mediehus. Internasjonale og mektige motstandere skal ikke få drepe hverken kreativiteten eller optimismen.
Vi skal også samarbeide med gigantene og bruke disse der det er rett. Selvsagt skal journalister være glad for verdens beste søketjeneste, og Amedia kan juble over at de via Googles annonsesystem øker annonseinntektene kraftig.
Det er bare en ting ved Google som virkelig forarger meg, en ting Napoleon ville hatet. De betaler jo knapt skatt i Norge.
Napoleon, mannen som er kjent for å innføre alkoholavgifter i selveste Frankrike, ville aldri funnet seg i det.