Hans-Petter svarer Preben Carlsen: «Oppsiktsvekkende mye mas om Ernas Facebook-besøk»

KOMMENTAR: Mediene har mye å tjene på å tegne et fiendebilde av Facebook. Plasserer du statsministeren i det samme bildet, blir oppmerksomheten oppsiktsvekkende stor.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

  • HANS-PETTER NYGÅRD-HANSEN, kommunikasjonsrådgiver, foredragsholder og blogger

Kommentaren er opprinnelig publisert på HansPetter.info

Preben Carlsen i Trigger synes ikke det var smart av Erna Solberg å stille opp på åpningsfesten til det nye norgeskontoret til Facebook i slutten av mai.

Han finner det oppsiktsvekkende, og mener at «statsministeren har gitt Facebook en «like» for mye» i en kronikk NRK.no publiserte 7. juni.

Preben ramser opp en rekke kritiske synspunkter i kronikken, og ikke overraskende sirkles mye av kritikken inn mot skatt og makt, og om det er riktig at statsministeren bruker sin…

…agendasettende kraft til å sparke i gang salgsvirksomheten til Facebook, når hun vet at de gjør alt for å slippe å betale den skatten vi forventer at alle vil bidra med for å opprettholde velferdssamfunnet vårt.

En varm skattepotet

Skattespørsmålet er en het potet om dagen, men poteten har vært tilstede i Norge i over 20 år nå.

Ikke alltid med Facebook, men med en rekke andre utenlandske selskaper som har etablerte salgskontorer i Norge, men som ikke skatter av omsetningen sin.

Jeg skal ikke nevne navn, men det er snakk om store kjente selskaper som har utviklet og solgt teknologi som du og jeg bruker hver dag. Det er først i løpet av de siste årene at dette har kommet på dagsorden i mediene, og det skyldes først og fremst at det er først nå de rammes.

Burde Facebook, Google, Twitter, LinkedIn og en rekke andre etablerte amerikanske selskaper betale skatt som alle andre som driver næringsvirksomhet i Norge?

Selvsagt burde de det.

Bryter de noen norske eller utenlandske lover når de ikke gjør det?

Nei, det gjør det ikke. 

Burde Erna «holdt seg hjemme» til Norge og EU ble enige om hvordan disse selskapene skal betale skatt?

Nei, på ingen måte, synes jeg.

Facebook skaper arbeidsplasser 

Når Erna Solberg var med på åpningen av det norske Facebook-kontoret, feiret hun ikke de fire nye arbeidsplassene som Facebook hadde «skapt«, men hun gjorde et poeng ut av alle de nye arbeidsplasser som Facebook har vært med på å skape, og alle nye arbeidsplasser som vil skapes som følge av Facebook.

Selskaper som direkte er involvert i å jobbe med Facebook som en teknologiplattform, slik selskaper har blitt etablert for å jobbe med Cisco, Google, Microsoft og en rekke andre selskaper. 

Trigger og Preben Carlsen er et av mange eksempler på selskaper som vokser som en konsekvens av den kunnskap de besitter om effektiv og kreativ bruk av Facebook som en plattform for «kommunikasjon som engasjerer mennesker i hverdagen».

Men det er enda viktigere å nevne alle de andre selskapene og arbeidsplassene som Facebook har bidratt med, og tilrettelagt for.

Selskaper som aldri hadde blitt etablert, hadde det ikke vært for Facebook som har gitt enkeltmannsforetak, mindre og store selskaper en kostnadseffektiv plattform for å drive salg, markedsføring, innovasjon, kommunikasjon og kundeservice.

Som har gjort det mulig å være en liten lokal aktør, med et stort globalt nedslagsfelt.

Og det hele gjennom et intuitivt og brukervennlig grensesnitt som du og jeg forstår, og til en pris som vi kan «spise».

Mitt eget selskap hadde aldri sett dagens lys hadde det ikke vært for Facebook.

All makt i dette Facebook-rom

Preben er også bekymret for den makten Facebook er i ferd med å få, eller allerede har.

Han er også bekymret for at Erna ikke er mer bekymret.

Som Erna sa under sin tale under åpningen av det nye norgeskontoret til Facebook, så har verden blitt mindre takket være Facebook – og alle de andre sosiale mediene.

Facebook har endret hvordan mennesker og selskaper «møtes» uavhengig av tid og sted.

Facebook har også i stor grad bidratt til hvordan våre medievaner har endret seg, og hvordan vi alle har blitt gitt ”alle en stemme”. Det har bidratt til at små kan opptre store, og at lokale nyheter kan bli nasjonale og internasjonale – og det hele i løpet av sekunder.

Gjennom en unik brukeropplevelse basert på avanserte algoritmer har Facebook lært oss å kjenne, slik at hver og en av oss behandles som det individet vi er, og ikke som en stor «brukermasse«.

 

Med avanserte algoritmer og et annonseverktøy som ”verden aldri har sett maken til” har Facebook klart å gi både publikum og annonsører en kommunikasjonsplattform som vi for kun få år siden bare kunne drømme om.

Det har gjort Facebook til et av verdens største selskaper i løpet av bare tolv år, men fortsatt er Facebook en mygg i den store reklame-sammenhengen med knappe 5 prosent av det totale reklamemarkedet. «The sky is fortsatt the limit»

Som nevnt tidligere, er en av årsakene til at vi leser så mye om Facebook og markedsføring på Facebook, fordi mediehusene velger å sette det på dagsorden.

Og bakgrunnen for det at Facebook sin suksess rammer mediehusene. Nå er norske mediehus godt i gang med å utvikle tilsvarende brukeropplevelser basert på algoritmer.

Og med Schibsted i spissen, skal øvrige mediehus kunne samarbeide over samme annonseplattform for å ta opp kampen mot Facebook.

Endring på brukernes premisser

Preben er bekymret for at Facebook nå skal kunne tilby 3 milliarder arbeidstagere «Facebook at Work» for intern kommunikasjon.

Microsoft på sin side har over en milliard brukere på sine samhandlingsplattformer som Yammer og Skype. IBM har i en årrekke forsøkt å etablere seg som et naturlig valg for internkommunikasjon med IBM Connections.

Men der hvor de fleste andre har startet med et bedriftsfokus, har Facebook fokusert på oss som brukere – og først og fremst forbrukere.

Det er en av de viktigste årsakene til at EVRY kan skryte av at 80 prosent av deres 10.000 medarbeidere har logget seg på «Facebook at Work»-plattformen kun fem dager etter lansering.

Det er oppsiktsvekkende i seg selv, men da i positiv forstand.

Når vi vet at kommunikasjon er viktig for å skape endringer, er vel ingenting bedre enn om medarbeidere bruker en kommunikasjonsplattform de liker – og som de er kjent med fra før.

«Keep your friends close, but your enemies even closer»

Jeg fant det heller ikke oppsiktsvekkende at Erna Solberg ikke benyttet anledningen til å stille kritiske spørsmål under åpningsfesten til Facebook. Det var klokt.

Det er en tid for de kritiske spørsmålene, og dette var ikke det tidspunktet.

Jeg er helt enig med Preben at det er en rekke kritiske spørsmål Erna kan og bør ta opp med Facebook, og det er jeg også sikker på at hun vil gjøre. 

Og nå som kontakten er etablert er det nok også mye enklere.

Det er noe i det å holde dine venner nære, men dine fiender enda nærmere.

Men når det er sagt er jeg lei av det fiendebildet som norske medier er så flinke til å tegne rundt Facebook. 

Når Facebook – og de andre store amerikanske selskapene vil begynne å betale skatt av sin norske omsetning – og det vil de så fort lovverket og verktøyene blir endret – så vil ikke norske mediehus blomstre over natten av den enkle grunn.

Det vil de ikke gjøre før de utvikler like gode eller bedre produkter – for både annonserer og publikum. Med unikt innhold på toppen.

Er det noe jeg finner oppsiktsvekkende, er det den oppmerksomheten norske medier har gitt Erna Solbergs besøk under åpningen av Facebook sitt nye norgeskontor.

Og skulle du lure på hvor jeg kom over kronikken til Preben Carlsen, så vet du nok svaret allerede.

Den fant jeg selvsagt på Facebook. På Facebook-profilen til Preben Carlsen i Trigger.

Oppsiktsvekkende, eller kanskje ikke?

Powered by Labrador CMS