Hvor mye data gir du bort til VG, Aftenposten og Schibsteds mediehus?

Schibsted lover brukerne mer kontroll over innsamlet data - og enklere mulighet for å slette dem

Personvernombud Ingvild Næss lover bedring og mer informasjon.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Mediekonsernet Schibsted lover mer åpenhet om informasjon de har samlet inn om brukerne. I tillegg skal det bli enklere å få slettet dataene. 

Ifølge en undersøkelse fra Datatilsynet, som NRK omtalte langfredag, har Schibsted – som blant annet eier VG og Finn.no – lagret detaljert informasjon brukernes nettbruk tilbake til 2001.

Selskapet har fått spørsmål fra tilsynet om hvorfor.

– Vi kommer til å følge opp dette med tilsynet, som vi har en løpende dialog med. Vi ønsker å være åpne også om lagringstider, sier direktør for personvern i Schibsted, Ingvild Standal Næss, til Schibsted-eide Aftenposten.

Hun hevder at de har behandlet dataene innenfor de begrensningene som er satt gjennom norsk og europeisk lov.

– Hvis vi oppdager at vi har data vi ikke skulle hatt, så vil dette bli slettet. Vi har en kontinuerlig vurdering av hvor lenge de skal lagres, sier Næss.

I dag kan brukerne logge seg inn på Schibsteds nettsider og klikke seg inn på «data om meg» og få vite hvilke former data selskapet har om dem.

– Den type kommunikasjon skal vi bygge ut og satse mer på. Det skal også bli langt lettere å få data slettet, sier Næss.

 

Powered by Labrador CMS