Schibsted vet overraskende mye om deg, ifølge Datatilsynet.

Schibsted har lagret detaljert informasjon om din nettbruk tilbake til 2001. Datatilsynet «ble overveldet over mengden»

Mediekonsernet lagret detaljerte brukerdata - fra før testpersonen ble registrert som bruker.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Schibsted har lagret detaljert informasjon nettbruk tilbake til 2001, ifølge en undersøkelse gjort av Datatilsynet. Mediekonsernet sier de følger lovverket.

Det melder NRK.

Datatilsynet ba om innsyn i hva som er lagret av informasjon om en testperson, som er ansatt hos dem, hos fire selskaper.

– Vi ble overveldet over mengden informasjon, sier Tobias Judin, juridisk rådgiver i Datatilsynet, til NRK.

Resultatet er dokumentert i rapporten «Hva vet de om deg?».

Ifølge tilsynet hadde Schibsted – som blant annet står bak Aftenposten, VG og Finn.no – lagret data om testpersonen tilbake til 2001, som er før han selv registrerte seg som bruker.

– Alt han har vært inne på, når på døgnet, hvem han har kommunisert med, hvor lenge han var inne på siden, hvor langt ned han bladde, når han bommet på tastetrykk, hvilke mobiltelefoner og PC-er som ble benyttet, og hvilke interesser han har. Alt er lagret, sier rådgiver Judin.

Personvernombud Ingvild Næss i Schibsted sier til NRK at hun føler seg trygg på at selskapet behandler dataene etter norsk og europeisk lov.

Powered by Labrador CMS