En av verdens viktigste dataspillturneringer gikk av stabelen i Danmark i helga - og attpåtil med en nordmann i selveste finalen i spillet «Counter-Strike».
Hjemme i stua satt vi seerne limt foran skjermen gjennom sendinger med action, følelser, nostalgi, ekspertkommentatorer, reportasjer, direkteopptredener og seerspørsmål.
NRK Sporten, NRK P3 og NRK Supersamarbeidet om å lage en gamerfest og de leverte varene i verdensklasse overfor esportsultne unge - med fyldig og godt innhold.
Det skal statskanalen ha mye honnør for.
For tenk bare på hva dette har å bety for ungdommer - som hver dag må til utenlandske YouTube eller Twitch for å finne innhold de interesserer seg for.
Nå fikk de sin største interesse i en norsk innpakning - med avsender fra selveste NRK. Og det hele minnet om de første nasjonale sjakksendingene som kom i 2013. Vi husker alle hva som skjedde da:
* Hele landet snakket om remis, trekk, Magnus Carlsen og strategier.
* Sjakk ble en samlende nasjonalsport som fikk hele familier til å følge med i spenning
* Magnus Carlsen ble en folkehelt og en viktig eksportvare som vi alle er så stolte over.
Den samme entusiasmen trengte man ikke lete lenge etter blant esport-følgerne i helga, for detvar lett å se at folk var fornøyde med NRK, etter å ha sett litt i kommentarfeltet, som nærmest druknet av lovord under streamen:
De siste årene har mediene, med NRK i spissen, tatt et kvantesprang i å satse på barn og unge med seriene SKAM og Jenter, P3 med sine utallige sprell og så videre.
Men er det én posisjon ingen i det nasjonale norske medielandskapet virkelig har tatt ennå, så er det gamere.
Når sant skal sies, så har flere hatt noen hederlige forsøk på å ta til seg Norges største e-sportssatsing Telenorligaen, som TV 2 og VGTV - uten at det foreløpig har endt med noen storsatsing.
Det er ganske rart, med tanke på de enorme kommersielle og redaksjonelle mulighetene som ligger der.
Gaming-universet er stort med alt fra konkurransespilling for de aller flinkeste, til turneringer og enkeltkamper. For ikke å snakke om den enorme eksponeringen man kan få gjennom å satse på streaming av viktige turneringer.
Dessuten så vet vi at norske medier sliter med å være relevante for en yngre målgruppe. Bør det ikke være en veldig enkel greie å plukke ned denne lavthengende frukten?
Her er litt fakta fra «Barn- og medierundersøkelsen» fra Medietilsynet:
96 prosent av guttene og 76 prosent av jentene i alderen 9–16 år spiller spill, ifølge Medietilsynet.
I Norge selges det hvert år dataspill for nesten to milliarder kroner, og sammenlagt er det snakk om over 500 milliarder kroner i hele verden.
På spørsmål om hvilke spill de foretrekker, oppgir store andeler av barna «Minecraft», «Fifa», «GTA», «Call of Duty» og «Counter-Strike».
Mediene satser tungt på å nå ut til yngre brukersegmenter gjennom apper, innhold og spennende presentasjon.
Og skal mediene klare å være relevante innholdsleverandører for unge brukere, så må man nettopp skape innhold som er viktig for dem.
Unge er opptatt av dataspill, og da bør også mediene være der og løfte spillene ut av kjellerleilighetene og inn på de store arenaene, som NRK gjorde i helga.
Nå har statskanalen tatt det første steget.
Så gjenstår det å se om de får fortsette å være alene, eller om noen av de kommersielle gigantene begynner å våkne.