I fjor lyste NRK P3 ut prosjektstillinger til en satsing på nettopp gaming - og nå er redaksjonen på fire igang.
- Det er ganske chill å få betalt for å game ass, sier programleder Mikkel Løwe til Medier24.
Ønsker å nå unge voksne
Vi møter fire unge NRK-ansatte i TV-studioet deres på Tyholt i Trondheim. Her sitter Løwe sammen med produsent og co-host Ole Jørgen Nordvik for å spille inn videoer til bruk på YouTube.
Redaksjonen publiserer konsekvent på YouTube og satser på spillnyheter, eSport, underholdning, anmeldelser og intervjuer med kjente gamere, forklarer prosjektleder Espen Skagen i P3 Gaming.
- P3 Gaming er en YouTube-kanal som satser på underholdende, modent og lærerikt gaming-innhold fra NRK. For det meste har NRK dekt gaming gjennom programmet «Filmpolitiet» med skriftlige anmeldelser, så dette er en ganske ny satsing som er personlig preget av programlederne, forklarer han.
Redaksjonen tester alt av gamle og nye spill - og forsøker å nå bredt innen gaming-kulturen i Norge. Og målgruppa er en plass mellom 18 og 20.
- Vi er en liten redaksjon på fire personer som jobber med det fast. Og vi er alle gaming-nerder som er gira på det vi gjør, fortsetter prosjektlederen.
- En drøm som har gått i oppfyllelse
Produsent og co-host Ole Jørgen Nordvik forklarer at han selv jobber mye journalistisk med å legge tilrette, ha kontakt med bransjen og følge med - som han også gjorde han jobbet i P3 Nyheter, som journalist.
- Jeg jobber som journalist, bare at det nå handler om spill, sier han.
Men Nordvik er også med når programleder Mikkel Løwe lager videoer. Og det er noe han har hatt lyst til å gjøre lenge:
- Det er egentlig en drøm som har gått i oppfyllelse. Jeg satt i intervjuet med P3 Nyheter for ett år siden og sa at det hadde vært kult å jobbe med gaming i P3 - og plutselig skjedde det. Det er litt surrealistisk for min del, ler han.
- Det er veldig mye journalistikk
- Hvorfor er dette viktig?
- Det er en av de største industriene innen underholdningsbransjen, uten at det er så kjent. Det er mange som gamer, men som forteller oss at de så langt ikke har blitt sett og anerkjent noe særlig. Til tross for at det er en gigaindustri internasjonalt, sier Nordvik og fortsetter:
- Det er viktig å dekke alt innen kultur. Det er ikke noe nytt at vi dekker gaming, men aldri på den måten vi gjør . Det er bra at vi ser en bølge som hiver seg på. I Sør-Korea ser du StarCraft 2 på TV hele dagen, så det er på tide at Norge kommer på banen.
- Men hvor mye journalistikk er det i dette?
- Det er veldig mye journalistikk. Vi anmelder jo spill, jeg jobber stort sett som jeg alltid har gjort, avslutter produsenten.
Slik ser det ut når P3 lager gaming-innhold på YouTube: