(OSLOMET): I helgen arrangeres Data–SKUP konferansen i Oslo.
Dataredaktør i Gota Media og juryleder for prisutdelingen, Helena Bengtsson,
har vært med siden oppstarten av Data-SKUP i 2014, og sier det har vært en stor
utvikling på feltet de siste årene, blant annet for lokalavisene.
– Det er mange forskjellige
miljøer som har fått høy kompetanse. Det er ikke bare Dagens Næringsliv og VG
lenger. Det er også regionaviser og lokalaviser som nå bruker tid på dette. Og
det har nok med konferansen å gjøre, sier hun til Medier24.
Hun mener det ikke lenger er slik at det bare er de store
redaksjonene som driver med datadrevet journalistikk.
– Det er ikke bare de store
lengre. Men vi skulle ønske at det var flere små redaksjoner som drev med
dette.
For tre år siden delte SKUP opp Data-SKUP-prisen i to, og
deler nå ut pris både for liten redaksjon og stor redaksjon. I fjor vant iTromsø
og Fædrelandsvennen prisen for liten redaksjon for et samarbeidsprosjekt som sosiale og økonomiske forskjeller i byene.
– «Gateway drug»
Bengtsson er dataredaktør for 14 redaksjoner i den sørlige
delen av Sverige. Under konferansen viste hun fram eksempler på hvordan små
redaksjoner har brukt datajournalistikk.
Hun mener man ikke må se på datajournalistikk som tall, men
mennesker.
– Det handler om å fortelle
en historie.
Bengtsson forteller at hun ofte bruker valg som et «gateway
drug» for datajournalistikk.
– Det er sånn man kan få journalister
interessert i data.
Hun forteller at hun ofte tar med seg data fra forrige valg
til journalister, med tall på hvem som stemte, hvilke partier ble størst og lignende.
– Og da er det ikke slik at
jeg vil at de skal lage journalistikk på det. Men vi kan bruke tallene som en
guide for å finne ut hvor vi skal dra. Hvor har folk stemt hva, hvordan har
deltakelsen?
Bengtsson legger til at hun ofte også tar med datajournalistikk
fra en redaksjon til en annen.
– På den måten kan jeg si «se
hva denne avisen gjorde. Hvordan er dette hos dere? Kunne det fungert?». Og det
gjør det ofte.
– Trenger «nerdene»
De siste årene har bruken at KI-verktøy som ChatGPT gjort at
flere journalister som ikke kan noe om koding, har fått KI til å kode for seg. Flere
av sesjonene på konferansen handler om journalister som ikke kan koding, men
bruker KI til å hjelpe seg. Men Bengtsson sier til Medier24 at hun mener at dette feil måte å gå fram på.
– Jeg mener at man ikke bare
kan be ChatGPT om å kode for seg, når man ikke vet noe om koding. Jeg tror man
trenger kodere som har god kunnskap om journalistikk, og man trenger
journalister som har god kunnskap om hvordan koding fungerer.
Hun mener kunstig intelligens heller skal brukes som et
verktøy.
– Jeg tror ikke man kan si at
man ikke trenger nerder for å videreutvikle datajournalistikken. Vi trenger
nerdene.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no