Stortingsrepresentant Geir Pollestad i Senterpartiet reagerer på det han oppfatter er et høyt antall kommunikasjonsrådgivere i Høyre.
«De har 15 personer som er politiske rådgivere. Men for å hjelpe representantene med blant annet facebook, media og instagram har de ansatt 20 personer! Det er etter mitt syn en helt totalt vanvittig prioritering av ressurser», skrev han i et Facebook-innlegg før helgen.
– Begrenset behov for hjelp med media
Pollestad stusser på prioriteringen til Høyre, som - i likhet med alle andre partier - får støtte fra Stortinget til å ansette rådgivere. Til sammenligning nevner han at Sp «har tre rådgivere som bistår med media og sosiale medier».
Han skriver videre at «som folkevalgt stortingsrepresentant så må en jo greie å snakke med en journalist eller oppdatere Facebook uten å få hjelp av en rådgiver».
Pollestad utdyper i en e-post til Medier24 at han mener hovedoppgaven til en stortingsrepresentant er å jobbe med de politiske sakene.
– Når den faglige tryggheten er på plass bør det være begrenset behov for hjelp med media. Politikere bør i størst mulig grad ha direkte kontakt med journalister, skriver Pollestad.
Sp-politikeren reagerer på at Høyre har ansatt flere til å jobbe med kommunikasjon enn de har til å jobbe med faglige spørsmål.
– Det er et generelt problem at kommunikasjonsavdelingene i stat og kommune eser ut, understreker Pollestad.
– Hvorfor tenker du det er et problem at Høyre bruker mye ressurser på rådgivning og kommunikasjon?
– For store kommunikasjonsavdelinger svekker kommunikasjonen, svarer han.
– Sammenligningen blir ikke presis
Kommunikasjonssjef Daniel Torkildsen Lea i Høyre har ikke anledning til å stille opp på et telefonintervju med Medier24.
Han svarer i en e-post at Høyre før hadde en annerledes fordeling, men at «da måtte de politiske rådgiverne gjøre mer arbeid som er beslektet med kommunikasjon enn i dag».
– Totalt har Senterpartiet seks ansatte som arbeider med kommunikasjon om man regner med partiorganisasjonen. Det til et parti som var betydelig mindre enn Høyre ved sist valg. Flere av stillingene han viser til i Høyre er delte stillinger med partiorganisasjonen, så sammenligningen blir ikke presis, skriver Lea.
Lea poengterer videre at det nok har «vært en profesjonalisering av de store partienes arbeid med visuell profil, internkommunikasjon, digital kommunikasjon og analyse», og at dette «er områder hvor Høyre har styrket seg».
– Pollestad sier at «når den faglige tryggheten er på plass bør det være begrenset behov for hjelp med media». Hva tenker du om det utsagnet?
– Jeg synes hele Pollestads utspill bygger på et premiss på om at kommunikasjonsrådgivere kun arbeider med presse, noe som blir en snever forståelse av faget. Kommunikasjon med velgerne er veldig viktig for et politisk parti, svarer Lea.
Kommunikasjonssjefen ramser videre opp at kommunikasjonen med velgerne gjøres gjennom nettsider, internkommunikasjon, sosiale medier, taler, presentasjoner, presseutspill, leserinnlegg og debatter.
Han legger også til at de foretrekker at politikerne selv snakker med journalister, men at om de ønsker bistand fra kommunikasjonsavdelingen så hjelper de gjerne.
– Mitt inntrykk er at våre politikere er selvstendige på sosiale medier. Våre rådgivere bidrar imidlertid med innhold som kan deles, skriver Leia.