Med deres nye produkt, Solo, kan man kjøpe programmatiske annonser hos lokale aviser i Norge, med et budsjett som er så lite som 200 kroner. Man kan også velge å by på annonseplasser i de nasjonale avisene.
– Mediebyråene har ikke noen motivasjon til å håndtere de minste kundene. Da gjenstår det Google AdWords og Facebook-annonser. Vi så dermed at det var et marked for å selge annonser hos nettavisene, sier Frode Jensen, CTO i selskapet.
Socius har fått 1,1 millioner kroner fra Googles Digital News Innovation Fund for å lage Solo.
– Men vi har ingen bindinger til Google utover det, og ingen krav om å bruke deres plattformer, sier Jensen.
Henter fra Facebook
Å lage en annonse på Solo er så enkelt som å lage et innlegg på Facebook, forklarer gründerne.
Deretter logger man inn på nettsiden til Socius, hvor man kan «hente» innlegget. Bilder følger med, og alt man trenger å gjøre er å lage en tittel, og å legge inn hvor annonsen skal lenke til. For eksempel til firmaets nettsider.
– Poenget er at det skal være ukomplisert. Det eneste vi ber brukeren ta stilling til er geografi, sier Jensen og fortsetter:
– Vi ser at avisene er konkurransedyktige på pris mot Facebook og Google. Vi fokuserer på lokale aviser, men kjøper også hos de nasjonale avisene.
Solo byr på annonseplasser hos markedsplassene. Som AppNexus (Schibsted og Polaris) og Google AdExchange (Amedia). Deretter finner en algoritme ut hvor det gis flest inntrykk per krone.
– Vi kjøper fra disse markedsplassene. Algoritmen vår fokuserer på lokale nyhetsnettsteder og nasjonale medier, og tar smarte valg for å optimalisere hvor den bruker penger, sier Jensen.
Socius tar selv 19 prosent av betalingen. Det er en en andel som Butler påpeker er lavere enn det andre teknologiselskaper tar.
Tjenesten ble lansert i sommer, og har siden den gang vært i bruk av et knippe mediebyråer. I begynnelsen av oktober rullet de ut en utgave som hvem som helst kan ta i bruk.
– Dette er tenkt for mindre bedrifter som vil annonsere selv, sier Butler.