Journalistene Nina Owing og Petter Oulie-Hauge var ankere på Dagsrevyen-innslaget som er klaget inn.

Dagsrevyen-sak klaget inn til PFU

– Vi har opprettet dialog for å finne en minnelig løsning, sier NRK.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Et Dagsrevyen-innslag fra juni i år er klaget inn til Pressens Faglige Utvalg (PFU).

Norsk Presseforbund bekrefter overfor Medier24 at klagesaken nå er igangsatt.

Journalisten omtalte klagen først.

Bakgrunnen for klagen er et innslag fra 24. juni i år om at Økokrim har tiltalt tre tidligere regiondirektører i omsorgsselskapet Stendi for grov korrupsjon.

Det er Stendi selv som har klaget saken inn.

For å illustrere TV-saken brukte NRK en skjermdump av Stendis nettside. Siden hadde på den gitte dagen en bildekarusell med flere illustrasjonsbilder, hvorav to var av autentiske personer, som var henholdvis ett fosterhjem og en bruker innen BPA.

Disse bildene var synlige under sendingen, og bildet av fosterforeldrene ble vist samtidig med tittelen «Tre tidligere regiondirektører i omsorgsselskapet Stendi er tiltalt for grov korrupsjon».

Stendi mener dette bryter med Vær Varsom-plakatens punkt 4.10, som omhandler bruk av bilder i en annen sammenheng enn den opprinnelige.

«Vi mener også at NRK Dagsrevyen har brutt Vær varsom-plakatens punkt 4.1: Legg vekt på saklighet og omtanke i innhold og presentasjon, samt punkt 4.12: For bruk av bilder gjelder de samme aktsomhetskrav som for skriftlig og muntlig fremstilling», skriver Stendi i klagen, som Medier24 har fått innsyn i.

De mener bildevalget er «svært problematisk», og skriver at det avbildede fosterforeldre-paret har fått mange tilbakemeldinger i etterkant, og at de synes saken er ubehagelig.

«NRK Dagsrevyen kunne enkelt benyttet andre sider/bilder fra nettsiden som ikke identifiserer autentiske mennesker som ikke har noe med saken å gjøre, for eksempel Stendis egen pressesak om saksforholdet som nrk.no refererte til tidligere på dagen», heter det i klagen.

NRKs etikkredaktør, Per Arne Kalbakk, forteller at mediehuset har opprettet dialog med klagerne.

– Vi er kjent med klagen, og har gått gjennom den hos oss. Nå har vi tatt kontakt med klagerne, og har opprettet dialog for å finne en minnelig løsning. Da er det mest ryddig av oss å ta den dialogen med dem først, før vi sier noe om klagen utad, sier Kalbakk til Medier24.

Powered by Labrador CMS