Mandag ble det servert kake til NRK-ansatte på Tyholt i Trondheim. Denne gangen henger det sammen med at Mediehuset NRK Trøndelag, populært bare kalt Tyholt, starter opp en ny «digital dybdedesk», som skal skrive om vitenskap, livssyn og dybdesaker fra hele landet.
– Målet er å drive med sykt bra digital historiefortelling. Dette blir et kompetansemiljø som skal gjøre sykt mye bra for publikum, sier Sigurd Steinum, digital utviklingsleder i NRKs region midt.
Den nye gruppa skal bestå av ni årsverk, inkludert en kombinert reportasje- og prosjektleder, Petter Moen Nilsen.
Skal konkurrere med Marienlyst
Steinum forteller at gruppa både skal jobbe med lengre og kortere prosjekter, men at målet er å sette dagsorden på riksdekkende nivå.
– Er det snakk om Skup-ambisjoner?
– Det vil jeg si. Vi må prøve å lage journalistikk som setter spor, og det mener jeg at vi skal få til. Det er en ambisjon at innholdet vårt skal nå bredt ut. Vi skal sette dagsorden så bredt som mulig.
– NRK har ikke vunnet Skup-prisen siden 2008. Har dere ambisjon om å vinne prisen før Marienlyst klarer det igjen?
– Ja, det hadde ikke vært så dumt. Det hadde vært veldig gøy!
– Bra for mediemangfoldet
Steinum noterer seg at det den siste tiden har blitt satset mer på journalistikken i Trøndelag, og mener dette er en god trend for regionen.
– Amedia oppretter Nidaros, Adressa satser hardt, og nå får vi en ny riksdekkende avdeling. Det er bra for mediemangfoldet.
Forrige uke skrev Medier24 om det historiske gravesamarbeidet mellom lokalavisa Dølen og NRK. Steinum håper at den nye avdelingen i Trondheim skal kunne prøve noe lignende.
– Vi er også veldig åpne for å samarbeide med eksterne. Vi skal bidra til mediemangfold, så å samarbeide med andre redaksjoner hadde vært kjempegøy.