Vårt Land- og Dagsavisen-eier Mentor Medier lykkes digitalt: Presse­støtten går ned, men markeds­inntektene øker

Konsernet øker både abonnementsinntektene og annonseinntektene: – Vi lykkes godt med våre digitale satsinger, sier konsernsjef Per Magne Tveiten.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

I 2019 økte Mentor Medier, som blant annet eier Vårt Land og Dagsavisen her i Norge, omsetningen med 10,5 millioner og endte på 472,2 mill., viser regnskapet.

Av det ble resultatet 24,3 millioner – som er en økning på 6,5 mill. fra året før (EBITDA).

Konsernsjef Per Magne Tveiten, om også har nesten 130 millioner kroner på bok, sier at de er veldig glad for at de i 2019 øker omsetningen – og det til tross for at de har hatt en nedgang i pressestøtten fra nær 91 millioner kroner i 2018 til ca. 87 millioner kroner i 2019.

Lykkes digitalt

– Dette året har vi hatt vekst både på abonnement og annonse, og det er først og fremst fordi vi lykkes godt med våre digitale satsinger. Digitalt abonnement har hatt en markant økning. I tillegg leverer Mediaconnect et svært godt resultat, og selskapet har styrket sin posisjon betydelig i det svenske markedet.

Abonnementsinntektene har i 2019 økt med 6,4 millioner kroner fra 2018 og annonseinntektene økte i samme periode med 4,4 millioner kroner. Dette skyldes først og fremst en god utvikling på digitale annonseflater, spesielt i Dagsavisenselskapene, skriver konsernet i årsrapporten.

Betaler ikke ut utbytte

Per Magne Tveiten, konsernsjef i Mentor Medier.

I likhet med alle andre medier, opplever også Mentor Medier en krevende tid med koronakrisen Så langt har det medført på konsernnivå at det ikke blir utbetalt utbytte nå. I årsrapporten heter det:

«Utbyttepolitikken i Mentor Medier AS er basert på at verdien av konsernet skal forrentes med risikofri rente i pengemarkedet. Det har blitt lagt vekt på at utbyttet skal ligge på et forsvarlig nivå, men samtidig med et ønske om stabilitet og forutsigbarhet. På grunn av den usikre situasjonen vedrørende koronaviruset, har styret innstilt på at det ikke utbetales utbytte for 2019».

– Det føles kanskje rart for mange å juble over et godt resultat nå i disse tider. Hvordan merker dere korona og hva tror du det har å si om ett år når dere skal vise fram resultatet da?

– Koronasituasjonen har selvsagt store konsekvenser for oss, både måten vi arbeider på og på inntektssiden. Det er en viss forskjell mellom selskapene hos oss. Dagsavisen merker nedgangen i annonseinntektene tydeligst, men alle våre virksomheter blir rammet av dette på ulike måter. Det er også gjort flere tiltak på kostnadssiden. Det er for tidlig å si hva som blir de økonomiske konsekvensene for 2020, men jeg mener vi de siste årene har blitt bedre rustet til å møte utfordrende tider, sier Tveiten.

Omsetningen synker i Vårt Land

Bjørn Kristoffer Bore (49) er sjefredaktør og administrerende direktør i Vårt Land.

Det var flere endringer til den kristne dagsavisen Vårt Land i fjor, blant annet med en ny ledelse – som redaktør da Bjørn Kristoffer Bore tok over roret. Før det var det en rekke utfordringer og bråk i avisa – noe som har lagt seg nå.

Men til tross for at det er lysere tider i den kristne avisa, så ble omsetningen svekket med 2,2 millioner og endte på 116,9 mill. Årsaken er blant annet en reduksjon i pressestøtten med 4,4 mill., opplyser konsernet. 

Derimot har mediehuset økt annonseinntektene med nær én millioner – og abonnementsinntektene det samme målt mot samme periode i fjor.

Til tross for omsetningssvikt, så endte resultatet før skatt på 5,4 mill. – som er en nedgang på 4,5 mill. fra samme periode i fjor. Sjefredaktør Bore sier at de investerte kraftig i digital vekst – som gir resultater nå, så han er fornøyd med 2019 alt i alt:

– 2019 ble et godt år for Vårt Land. Vår verdibaserte journalistikk nådde ut til langt flere lesere, vi økte bemanningen i redaksjonen, satte i større grad dagsorden, og antall abonnenter økte kraftig, forteller han.

Redusert pressestøtte – øker markedsinntektene

Sjefredaktør og administrerende direktør Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen.

I Dagsavisen falt omsetningen med 0,3 mill. og endte på 119,6 mill. i 2019. Årsaken til nedgangen er blant annet en reduksjon i pressestøtten – som betyr at markedsinntektene øker. 

Annonseinntektene økte nemlig med 2,8 millioner kroner og abonnementsinntektene med 0,4 mill. Resultatet før skatt endte på 4,8 mill. – som er en nedgang på 0,5 mill. i 2018.

«Heldigvis hadde vi stor digitalt vekst og trygg økonomisk drift med oss fra 2019 til et 2020 som brått førte oss inn i en annonsekrise som ingen kunne forutsett. Vi har kommet oss i en posisjon der vi både takler negative overraskelser bedre enn vi tidligere har hatt mulighet til, og vi er også i vekst og offensive i markedet. Vi startet 2019 med å endre ledelses- og produksjonsstrukturen i hele Mediehuset Dagsavisen, noe som umiddelbart ga et ytterligere digitalt løft. Samtidig tok vi over eierskapet i Demokraten i Fredrikstad, berget den fra en sikker død og omstilte avisa til å bli en del av Dagsavisens utgavemodell. Det var to krevende prosesser å kjøre parallelt for en liten organisasjon, og det kostet også en god del penger. På slutten av året fikk vi i tillegg en ganske kraftig reduksjon i produksjonsstøtte utover det som var varslet i Medietilsynets prognose. Gitt disse forutsetningene, er jeg godt fornøyd med et trygt overskudd samlet sett i vår lille avisfamilie», skriver sjefredaktør Eirik Hoff Lysholm i Dagsavisen i en tekstmelding til Medier24.

Powered by Labrador CMS