Konsernsjef Per-Magne Tveiten (t.v.) og avtroppende styreleder Tomas Brunegård før forrige ukes generalforsamling i Mentor Medier.Håkon Mosvold Larsen / Scanpix
Omsetningen faller videre for Mentor Medier. Driftsresultatet er halvert - og konflikten har kostet millioner
Leserinntektene svikter fortsatt i det kristne mediekonsernet. Men det er lyspunkter på annonsesiden, og særlig for Dagsavisen.
Mentor Medier publiserte nylig konsernets kvartalsrapport for første kvartal 2018. Den forteller at selskapet hadde en omsetning på 116 millioner kroner, og et brutto driftsresultat (EBITDA) på 5,6 millioner kroner.
Det tilsvarer en brutto driftsmargin på 4,8 prosent. Resultatet er nær en halvering fra samme periode i fjor.
Driftsresultat etter avskrivninger og engangskostnader (EBIT) faller enda mer, til bare 2,9 millioner kroner - mot 7 millioner første kvartal i fjor. Det vil si en driftsmargin på 2,6 prosent.
Bak omsetningssvikten og resultatnedgangen ligger flere forhold, melder konsernet:
Mens de fleste aviskonsernene de seneste åra har økt sine leserinntekter, viser opplagsinntektene i Mentor Medier fortsatt nedgang. Første kvartal var den på 4 prosent. Konsernet melder om vekst i digitale abonnement, men på langt nær nok til å veie opp for nedgangen på papir. - Arbeidet med å snu opplagsutviklingen har stor oppmerksomhet, heter det i rapporten.
Annonseinntektene faller også - riktignok bare med 3 prosent. Her skiller Dagsavisen seg positivt ut, med en vekst på 22 prosent første kvartal. Hovedårsaken er stor vekst i digitale inntekter og trafikk.
Videre har den mye omtalte konflikten mellom tidligere Vårt Land-redaktør Åshild Mathisen og Mentor Mediers konsernsjef Per Magne Tveiten kostet konsernet:
Mathisen ble i mars sagt opp fra stillingen, og regnskapet for 1. kvartal er belastet med engangskostnader på 1,5 millioner kroner knyttet til sluttvederlag i Vårt Land, heter det.
Utover det har det i konsernet også «vært høyere kostnader enn normalt (...) knyttet til eksterne rådgivere».