Nå er det derimot nye tider. Og konsernsjefen kjenner på en glød han ikke har kjent på lenge.
- Det er ingen hemmelighet at vi har lagt bak oss et ekstremt krevende år. Nå er jeg opptatt av å se fremover.
- En turbulent tid
Tveiten møter oss på kontoret i Grubbegata i Oslo sentrum. Ute regner det, men stormen har heldigvis lagt seg på kontoret.
Det nordiske mediekonsernet eier i dag Vårt Land, Dagsavisen, Rogalands Avis, Klar Tale, Mediaconnect, Libris og en svensk avis som heter Dagen (ikke den norske).
I Vårt Land har det vært spesielt krevende - med en prosess som endte med at sjefredaktøren gikk og Alf Gjøsund ble konsittuert.
Først denne måneden starter prosessen med å finne en mer permanent løsning, avslører Tveiten.
- Selvsagt har avisa vært gjennom en turbulent tid, men nå går vi i gang med å rekruttere ny virksomhetsleder (i stillingen som redaktør og administrerende direktør). Det kommer til å bli en åpen og god prosess.
Bråket har tatt det meste av oppmerksomheten eksternt, men midt i kaoset har avisa jobbet hardt med å etablere en plussløsning.
Antallet abonnenter har den siste tiden hatt en stigende kurve, sier konsernsjefen.
- Vi satser tungt på brukerbetaling nå, som er vårt hovedsatsingsområde. Vi ser ganske optimistisk på at vi skal få det til.
- Hvordan er samarbeidet mellom Vårt Land og Mentor Medier nå?
- Vi har et godt samarbeid, der vi har faste møter og fokuserer på veien videre, sier Tveiten.
Avklart eierskap for Dagsavisen
Siden oppstyret har Mentor Medier fått et nesten helt nytt styre. Det forrige hadde ingen avklaring på hva konsernet ville med Dagsavisen, noe som skapte frustrasjon i avisa.
- Mer enn konflikten, så har det preget oss at det har blitt så synlig at vi ikke har vært viktig for eierskapet. Vi har følt oss veldig lite viktig i det som har skjedd. Det har blitt gjennomført generalforsamlinger der Dagsavisen ikke har blitt nevnt, til tross for at Dagsavisen-familien har den høyeste omsetningen i Mentor Medier og kanskje er 10 ganger så store som de andre avisene digitalt, sa han.
Tveiten og Mentor Medier har nå avklart eierskapet og kommet med en tydelig uttalelse om at de ønsker å satse videre på Dagsavisen.
Dette skrev Tveiten i en melding til alle ansatte etter styrets behandling:
- Hvordan er det når du har virksomhetsledere som ikke føler at dere er eiere med en klar retning?
Mentor Medier har hatt en styresamling 3. – 4. september. På denne samlingen var det blant annet en drøfting av Mentor Mediers strategi. Og i den sammenheng var det også en egen sak om Mediehuset Dagsavisens plass i Mentor Medier. Styret er opptatt av å videreutvikle publikasjonene som vi har i konsernet. Mentor Medier ønsker å fremme publisistisk kvalitet og mangfold. Vi skal ha en konsernstruktur som sikrer den enkelte virksomhets verdimessige og ideologiske særpreg, samtidig som virksomhetene står sterkere sammen enn hver for seg.
Ut fra dette ønsker Mentor Medier fortsatt å eie og videreutvikle Mediehuset Dagsavisen som en viktig del av konsernet, og mener at Dagsavisen passer godt inn i den strategiske tenkningen. Dagsavisen har hatt en spennende og god utvikling, og vi ønsker å legge til rette for at Dagsavisens positive utvikling kan fortsette
- Det er flere år siden at det ble uttrykt et ønske om å få inn andre eiere i Dagsavisen, da vi hadde en nordisk strategi hvor vi skulle spisse oss inn mot publikasjoner med kristne grunnverdier. Nå har styret justert strategien og Dagsavisen er en del av vårt satsingsområde fremover, sier Tveiten og fortsetter
- Når det er sagt, så har vi hele tiden investert i virksomheten og de har hatt en god utvikling. Jeg mener vi har vært en god eier for Dagsavisen, men samtidig har jeg forståelse for at det er krevende å være en avis som har en eier som på sikt ønsker å selge dem.
Det nye styret mener derimot at Dagsavisen passer godt inn i den strategiske tenkningen.
Optimisme
Nå som Mentor Medier har fått avklart store spørsmål, så kan de heller bruke tid og energi på å satse videre. Enten det er snakk om å optimalisere salget, eller å finne strategiske partnere på teknologisiden.
Men til tross for at det har vært vanskelig, så har skuta gått i riktig retning, mener Tveiten.
- Det forrige året var det beste økonomiske året i konsernet noen sinne, så det er viktig å minne om at vi har lyktes med ganske mye.
- Hvordan ser du på fremtiden nå?
- Jeg ser veldig lyst på fremtiden vår og har sterkt tro på våre publikasjoner. Også ser jeg en optimisme i organisasjonen, som gir oss rom til å fokusere på å øke inntekter, satse på brukerbetaling - og skape kvalitetsjournalistikk for kundene våre.