Konsernsjef i Mentor Medier, Per Magne Tveiten.

Mentor Medier øker resultatet: Fremdeles krevende i Dagsavisen

Mentor Medier endte kvartalet med økt omsetning og økt resultat. 

Publisert

Tirsdag offentliggjorde Mentor Medier kvartalsresultatet for andre kvartal.

De endte med en omsetning på 121,1 millioner kroner. Det er en økning fra 119,1 miillioner i samme kvartal i fjor.

EBITDA endte på 4,9 ,millioner kroner, en kraftig økning fra 1,5 millioner kroner.

 De har i første halvår kostnadsført engangskostnader på fem millioner kroner, som først og fremst er knyttet til avviklingen av Rogalands Avis, som ble lagt ned i starten av året.

For første halvår har konsernet brukerinntekter på 131,9 millioner kroner, en svak økning fra samme tid i fjor, da de hadde 131,5 millioner kroner. Samtidig faller annonseinntektene fra 25,9 millioner kroner til 19,4 millioner.

Styret i mentor skriver i sin beretning av Morgenbladet er den største bidragsyteren til resultatet og at de har en resultatforbedring fra samme periode i fjor. «Det henger sammen med god markedsutvikling og økt pressestøtte», står det i beretningen.

Hos Dagsavisen er saken en annen. Styret skriver at det er gjort flere tiltak i Dagsavisen de siste årene, og at situasjonen fremdeles er krevende.

« Selskapet har en lav egenkapital og styret følger utviklingen i selskapet tett».

Mentor mottar også pressestøtte for flere av titlene sine. Per andre kvartal har de inntektsført 45,6 millioner kroner i pressestøtte, opp fra 44 millioner året før.

Tallene for de norske titlene er estimert, da det ikke blir klart før i oktober hvor mye pressestøtte avisene før.

Styret skriver at «det er en ikke ubetydelig usikkerhet rundt disse estimatene».

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS