Tirsdag offentliggjorde Mentor Medier kvartalsresultatet for
andre kvartal.
De endte med en omsetning på 121,1 millioner kroner. Det er
en økning fra 119,1 miillioner i samme
kvartal i fjor.
EBITDA endte på 4,9 ,millioner kroner, en kraftig økning fra
1,5 millioner kroner.
De har i første halvår kostnadsført engangskostnader
på fem millioner kroner, som først og fremst er knyttet til avviklingen av
Rogalands Avis, som ble lagt ned i starten av året.
For første halvår har konsernet
brukerinntekter på 131,9 millioner kroner, en svak økning fra samme tid i fjor,
da de hadde 131,5 millioner kroner. Samtidig faller annonseinntektene fra 25,9
millioner kroner til 19,4 millioner.
Styret i mentor
skriver i sin beretning av Morgenbladet er den største bidragsyteren til
resultatet og at de har en resultatforbedring fra samme periode i fjor. «Det
henger sammen med god markedsutvikling og økt pressestøtte», står det i beretningen.
Hos Dagsavisen er
saken en annen. Styret skriver at det er gjort flere tiltak i Dagsavisen de
siste årene, og at situasjonen fremdeles er krevende.
« Selskapet har en lav
egenkapital og styret følger utviklingen i selskapet tett».
Mentor mottar også
pressestøtte for flere av titlene sine. Per andre kvartal har de inntektsført
45,6 millioner kroner i pressestøtte, opp fra 44 millioner året før.
Tallene for de norske
titlene er estimert, da det ikke blir klart før i oktober hvor mye pressestøtte
avisene før.
Styret skriver at «det
er en ikke ubetydelig usikkerhet rundt disse estimatene».
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no