Per Magne Tveiten og Nina Kordahl i Mentor Medier.

Annonseinntektene raser for Mentor Medier: Peker på Dagsavisen

Mentor Medier endte i minus i tredje kvartal. Likevel reddes de inn av vekst i Morgenbladet. 

Publisert

Mentor Medier oppnådde en omsetning på 117,7 millioner kroner i tredje kvartal 2024, noe som er marginalt høyere enn fjorårets 117,2 millioner. Det melder de i kvartalsrapporten for kvartalet.

Likevel viser EBITDA en negativ utvikling, med et resultat på -1,0 millioner, sammenlignet med 0,9 millioner kroner i samme kvartal i 2023.

Styret skriver i sin beretning at det er Morgenbladet som er den største bidragsyteren til resultatet og at avisen har et bedre resultat enn på samme tid i fjor.

Brukerinntektene øker med 2,3 millioner kroner, til 65,8 millioner. 

Samtidig raser annonseinntektene med fra 10,2 millioner til 6,7 millioner, en nedgang på over 30 prosent. Så langt i år har de en nedgang på 10,1 millioner.

Styret skriver at mye av nedgangen henføres til Dagsavisen, blant annet som følge av endring i algoritmer hos Facebook, og at mer av innholdet er forbeholdt abonnementer.

– Generelt er annonsemarkedet mer krevende, og bortsett fra Morgenbladet har alle en nedgang i annonseinntektene sammenlignet med samme periode i 2023.

Pressestøtten øker også, sammenlignet med i fjor. Så langt i år har konsernet mottatt 68,4 millioner kroner i pressestøtte, mot 65,8 i fjor. Veksten knytter seg til at Morgenbladet får økt støtte på 4,3 millioner kroner.

Styret skriver også i sin beretning at situasjonen i Dagsavisen fortsatt er krevende, selv om det er gjort flere tiltak de siste årene.

– Selskapet har en lav egenkapital, og styret følger utviklingen i selskapet tett, skriver de.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS