Dagsavisen endte fjoråret med et driftsresultat på 1,9 millioner. Det er en nedgang på 2,4 millioner fra 2019. Det viser årsregnskapet for fjoråret.
– Vi er glade for at det gikk såpass greit som det gjorde. Det var et veldig spesielt år, sier sjefredaktør i Dagsavisen, Eirik Hoff Lysholm, til Medier24.
– Sårbare i utgangspunktet
Lysholm forteller at avisen tok akutte grep da koronaen traff.
– Vi var sårbare i utgangspunktet. Og vi ble tungt rammet, på annonsesiden var vi avhengig av grensehandelen, som plutselig stoppet helt opp. I tillegg var det et år hvor vi fikk en ny konkurrent i Oslo, så det var mange faktorer som slo inn, sier han.
Avisen endte med inntekter på 146 millioner kroner, opp fra 119 millioner i 2019. Abonnements- og løssalgsinntektene gikk opp fra 67 millioner kroner til 86 millioner.
Samtidig økte utgiftene fra 115 millioner kroner til 144 millioner. Økningen på begge postene skyldes blant annet at avisen har fusjonert inn Rogalands Avis og Demokraten i Dagsavisen.
– De var sårbare under korona, og hadde tapt egenkapitalen. De kunne blitt de første ofrene for pandemien, og heller enn å skyte penger inn i selskapet, valgte vi å fusjonere. Det trygget arbeidsplassene, sier Lysholm.
Tapte store summer hvert år
Og sjefredaktøren er fornøyd med et regnskap som går i pluss.
– Ser man på avisen i gamle dager, da tapte avisen store summer hvert år. Nå har vi kommet dit at selv med en pandemi og en ny konkurrent klarer vi å holde avisen i pluss, sier han.
Han legger til at året så lang også har gått bra.
– Vi har byttet digitalt produksjonssystem, det er krevende å gjøre i en pandemi fra hjemmekontor. Vi hadde en dupp i trafikken etter det, men de siste månedene har vi økt igjen, og abonnementssalget går bedre.
Nå venter de på full åpning av Norge, slik at annonsemarkedet kan gå for full effekt.
– I tillegg har vi begynt å samarbeide om annonser mer Polaris. Før det har vi vært alene i et ganske stort marked, så vi har store forhåpninger til det, sier han.