Politisk redaktør Lars West Johnsen i Dagsavisen kritiserer E24s boligjournalistikk.Dagsavisen / montasje
Redaktør lader kanonen mot E24sdekning av «Kaptein Sabeltanns» boligsalg:– En gavepakke i millionklassen
– Koko journalistikk, kaller redaktør Lars West Johnsen saken til E24. – Når det gjelder denne kritikken her, så skal jeg ta det rolig i de neste hundre år, svarer E24-sjefen.
«Det er virkelig en unik eiendom. Et hus du kunne sett i Florida, og ikke noe typisk sørlandshus».
Dette får West Johnsen til å rase.
– Jeg kjente på et hjertesukk og nesten halvt sjokk over hva den saken egentlig dreide seg om. En kjendis får lov til å selge sitt eget hus gjennom VGs forside. En av Nord-Europas mest trafikkerte forsider – hvor er motivasjonen for å lage journalistikk på dette og legge det fram på VGs forside? En gavepakke i millionklassen til han Formoe. Jeg ble litt satt ut. Ren tekstreklame for en kåk til 27 millioner. Det er ikke journalistikk, det er en annonse, sier West Johnsen.
Les sjefredaktør Lars Håkon Grønnings tilsvar nederst i artikkelen.
Manglende kritiske spørsmål
West Johnsen mener at slike saker utfordrer Vær Varsom-plakatens prinsipper og undergraver pressens troverdighet.
– Dette er tekstreklame og ikke journalistikk. Det rammer pressens rolle i samfunnet og hva publikum oppfatter oss som. Vi har noen privilegier som journalister som gir oss en unik posisjon, og dette er kanskje ikke måten vi bør forvalte den tilliten på, forklarer han.
I tillegg til å kritisere mangelen på kritiske spørsmål, poengterer West Johnsen at slike artikler ofte mangler journalistisk relevans for den jevne leser. Han er ingen generell motstander av boligjournalistikk, men understreker behovet for en kritisk tilnærming.
– Er du kritisk til at man i det hele tatt skriver journalistikk om boliger?
– Jeg skjønner at bolig er interessant journalistisk stoff, men det må problematiseres og det må føles som faktisk journalistikk. Hvis huset hadde ligget ute for tvangssalg eller skulle rives, ville det vært relevant. Men å bruke store redaksjonelle ressurser på en uproblematisk boligsalg, ser jeg ikke som journalistisk relevant.
West Johnsen stiller også spørsmål ved medienes motivasjon bak slike saker.
– Selvfølgelig må man lage journalistikk som folk vil lese, men man skal ikke alltid løpe etter det folk vil. Man må tenke seg nøye om – hvorfor stiller Terje Formoe opp på det intervjuet? Det mangler en kritisk tilnærming til hva E24 og VG skal bruke sin plass og sine krefter på, sier West Johnsen.
Til slutt gir han en stikk til lokalavisjournalistikk som ofte følger samme mønster.
– Skravlekjerringnivå, kaller han det.
– Når vi i E24 lukter gull, så ror vi saken i land
Sjefredaktør Lars Håkon Grønning i E24 er forelagt kritikken fra Lars West Johnsen og velger å svare på en utradisjonell måte i intervju med Medier24.
– Når det gjelder denne kritikken her, så skal jeg ta det rolig i de neste hundre år, for å si det sånn.
– Skjønner du kritikken?
– I dette tilfellet hadde vi hørt et rykte om en helt fantastisk skatt og når vi i E24 lukter gull, så ror vi saken i land, sier Grønning og fortsetter:
– Altså, jeg skal ikke si at vi har rodd gjennom ild og vann, men i E24 står vi bak denne saken alle mann.
Når Medier24 forsøker å spørre om hvilke etiske vurderinger de gjør rundt slike saker, svarer Grønning at han anser tilsvarsretten som ivaretatt og legger til:
– Jeg har ingen ytterligere kommentarer.
Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no