Harald Bjerknes, konserndirektør for salg i Nortura reagerte på denne tittelen i Dagligvarehandelen.

Denne tittelen fikk det til å gå varmt for Nortura-sjefen. Trakk seg fra avtaler verdt 164.000 kroner

Nortura legger seg flate etter at VG begynte å jobbe med saken. – Vi kan ikke la kommersielle interesser styre oss, sier sjefredaktør Are Knudsen i Dagligvaren til Medier24.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Nortura tar kraftig selvkritikk etter å ha vært uenig med fagbladet Dagligvarehandelen om en tittel i en sak, kan man lese i VGs lørdagsutgave på papir. 

Bakgrunnen for selvkritikken er en telefon fra Harald Bjerknes, konserndirektør for salg i Nortura, den 25. september i år. Bjerknes ba om å få endret en tittel i en sak bladet hadde på sin nettside, ellers ville det få represalier for bladet. 

Nortura hadde samme dag sendt ut en pressemelding om at de relanserer sine kjøttdeiger under konseptet «Alltid norsk». I pressemeldingen skreiv de blant annet at dagligvarekjedene de siste årene har «fokusert på deiger fra egne merkevarer, noe som har resultert i tapende markedsandeler for Gilde», skriver VG. 

Dagligvarehandelen lagde tittelen «Gilde til kamp mot EMV-kjøtteig».

«EMV» er stammespråk for «egne merkevarer». 

– Uaktuelt å endre

For sjefredaktør Are Knudsen i Dagligvarehandelen var det uaktuelt å endre på tittelen, til tross for trusler om represalier. 

– Det var jo dekning for den, og slik vi oppfattet det, var den ikke spesielt kraftig heller. Om vi hadde gjort noe feil, kunne vi hatt en diskusjon om dét, sier han til Medier24.

Sjefredaktør Are Kudsen i Dagligvarehandelen.

Dermed ga han ikke etter for konserndirektør Bjerknes.

Denne tittelen skal konsernsjef Bjerknes ha blitt rasende over. Den 1. oktober trakk Nortura to dobbeltsides annonser de hadde bestilt noen uker i forveien og kansellerte alle annonser ut året. Den 3. oktober sa Nortura opp samtlige abonnenter (34 stykker) på Dagligvarehandelen. 

Til VG forteller sjefredaktør Knudsen at det utgjør et samlet tap på 164.000 kroner.

– Vi kan ikke la kommersielle interesser styre oss i så måte. Jeg er glad for backingen vi har hatt internt i forlaget. Vi fikk tydelig støtte fra utgiver på at dette var måten å gjøre det på, sier han til Medier24. 

– Løste seg før et ord sto på trykk

Etter at VG begynte å jobbe med saken, tok Nortura kjapt kontakt med Dagligvarehandelen.

– De beklaget. Konserndirektør Bjerknes bekreftet selv faktiske forhold rundt det jeg oppfattet som trusler om represalier, og at de også ble gjennomført. Han innrømmet at det ikke var rett måte å agere på, og at de ville revurdere dette med oppsigelse av abonnenter, sier Kundsen til Medier24. 

Han forteller at bare noen timer etter telefonsamtalen med konserndirektøren, kom også en av annonsene de hadde avbestilt inn igjen.

– Det kan hende vi hadde fått samme resultat ved å gå andre veier også. Men det sier litt om makten VG har, ved at dette i praksis løste seg før et eneste ord hadde stått på trykk, sier han.

Knudsen vurderte i forkant om de selv skulle omtale saken, men konkluderte med at det ville bli for mange habilitetsspørsmål, og at det dermed var bedre at en uavhengig redaksjon tok opp saken.

– Jeg er veldig glad for at saken nå har løst seg. Nå ønsker vi å normalisere forholdet til Nortura. For min del er det ikke noe behov for at Nortura skal henges ut noe mer, de har gjort opp for seg slik jeg ser det, sier redaktøren.

Tar selvkritikk

Konserndirektør Bjerknes i Nortura tar overfor VG kraftig selvkritikk. 

– Det stemmer nok at jeg ble irritert over vinklingen fra Dagligvarehandelen, som valgte på å fokusere på at Nortura går til kamp mot EMV-kjøttdeig. Jeg ser nå at det ble feil å reagere slik jeg gjorde, og det tar jeg på min kappe, skriver han på e-post til VG. 

Han skriver videre at han har et ønske om å restarte sin relasjon med Dagligvarehandelen. 

Medier24 har selv snakket med Bjerknes, som sier at det ikke er noe nytt i saken siden VG skreiv om den lørdag. 

Powered by Labrador CMS