I dag leverte NHST Media Group, som eier blant annet Dagens Næringsliv og Morgenbladet, andre kvartal.
Den viser at annonseinntektene svikter konsernet og er ned 12 prosent mål mot andre kvartal i fjor.
NHST Media Group omsatte andre kvartal for 334,6 millioner kroner, ned 8 prosent fra samme periode i fjor. De samlede kostnadene faller derimot åtte prosent, ender det med et driftsresultat (EBITDA) på 36,2 millioner kroner. Det er fire prosent ned fra samme periode ifjor.
På den positive siden vokste abonnementsinntektene i konsernet med fire prosent og utgjorde 57 prosent av inntektene i kvartalet, opplyser konsernet.
Regnskapet viser at inntektene var ned åtte prosent mot samme periode i fjor og ender på 335 millioner kroner.
Et annet lysglimt i regnskapet er at Mynewsdesk leverer solide resultater med en vekst på 14 prosent. Karttjenesten Nautisk hadde derimot en tilbakegang på åtte prosent.
Det som er dramatisk for mediekonsernet er tilbakegangen på abonnement og løssalg. Sistnevnte, sammen med tjenesteinntektene, gikk ned 43 prosent, viser regnskapet.
I sin forklaring skriver konsernet følgende om inntektene og om veksten i abonnement:
«Konsernets samlede inntekter i andre kvartal var tilbake MNOK 5, justert for en negativ effekt av valuta med MNOK 5 og salg av virksomhet med MNOK 19 i andre kvartal 2016. Det utgjør en tilbakegang på 1,5 % sammenlignet med tilsvarende periode forrige år».
«Abonnementsinntektene fortsetter derimot å vokse. Veksttakten er lavere enn de siste kvartalene som følge av utviklingen i abonnenter og effekten fra konsolideringen av Morgenbladet. Veksten kommer fra Norske publikasjoner, mens abonnementsinntektene i Globale publikasjoner var uendret i forhold til samme kvartal ifjor»
Her er nøkkeltallene
Andre kvartal var i sum et stabilt kvartal omsetnings- og resultatmessig, justert for engangseffekter.
Annonseinntektene var tilbake, men ble kompensert av vekst i Mynewsdesk.
Konkret var inntektene i kvartalet var MNOK 335. Det var en tilbakegang på 8 % mot samme periode i fjor. Justert for valuta og engangsposter var tilbakegangen på 1,5 %.
Veksten i abonnementsinntektene var 4 % i andre kvartal. Abonnementsinntektene utgjorde 57 % av inntektene i kvartalet, opp fra 50 % i samme kvartal forrige år.
Konsernets mediaservice-inntekter utviklet seg stabilt, med en vekst i Mynewsdesk på 14 % og en tilbakegang i Nautisk på 8 %.
Annonseinntektene var tilbake 12 %. Både inntektene fra digital- og papirannonser var tilbake.
EBITDA i kvartalet var et overskudd på MNOK 36, som var en fremgang på MNOK 2 justert for engangseffektene i andre kvartal 2016.
Driftsresultatet i kvartalet var et overskudd på MNOK 24, en fremgang på MNOK 2 justert for engangseffekter i 2016.
Akkumulert for året var driftsresultatet MNOK 24, en fremgang på MNOK 21 justert for engangseffekter.
Nautisk lanserte det nye navigasjonsproduktet «NaviPlanner» under Nor-Shipping messen i mai, og kompletterte dermed sin portefølje av digitalprodukter