Dagens Næringslivs eier NHST Media Group kan vise til et positivt resultat i tredje kvartal. Men selv om annonseinntektene ikke faller like bratt som før, er det fortsatt nedgang.
I første og andre kvartal falt annonseinntektene med hele 19 og 10 prosent sammenlignet med tilsvarende perioder i fjor.
I tredje kvartal hadde fallet bremset opp til 2 prosent.
Selskapet melder om en inntektsøkning på nesten 20 millioner kroner til 316 millioner.
Samtidig snudde NHST et negativt driftsresultat på 6,7 millioner kroner i tredje kvartal i fjor til 10 millioner kroner i pluss i juli, august og september i år.
Verdt å merke seg er at Morgenbladet utgjør en betydelig del av inntektsveksten, men også uten den er det solid bedring i resultatet.
Resultat før skatt for tredje kvartal endte på 8,8 millioner kroner – over 15 millioner mer enn i samme periode i fjor.
Når det gjelder de norske og globale nyhetspublikasjonene, steg inntektene med 8 prosent til 240 millioner kroner. Tar man med kjøp og salg av virksomheter, er økningen på 3 prosent.
De viktigste årsakene til framgangen var lavere kostnader i Dagens Næringsliv og Global Publications, samt omsetningsvekst i Mynewsdesk.
Og verdt å merke seg: Nå leverer Mynewsdesk overskudd - etter mange kvartaler med solid vekst og store tap.
– Produktivitetsprogrammet i konsernet fortsetter, og ga et vesentlig positivt bidrag til resultatet i tredje kvartal. Målet er 75 millioner kroner i årlig produktivitetsforbedring, opplyser selskapet i kvartalsrapporten.