Oppløftende tredje kvartal for NHST og Dagens Næringsliv. Bremser fallet på annonser og øker på brukerinntekter

Omsetningen styrkes av Morgenbladet, men også andre positive trekk. Og nå leverer Mynewsdesk overskudd.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

(Medier24/NTB): 

Dagens Næringslivs eier NHST Media Group kan vise til et positivt resultat i tredje kvartal. Men selv om annonseinntektene ikke faller like bratt som før, er det fortsatt nedgang.

I første og andre kvartal falt annonseinntektene med hele 19 og 10 prosent sammenlignet med tilsvarende perioder i fjor.

I tredje kvartal hadde fallet bremset opp til 2 prosent.

Selskapet melder om en inntektsøkning på nesten 20 millioner kroner til 316 millioner.

Samtidig snudde NHST et negativt driftsresultat på 6,7 millioner kroner i tredje kvartal i fjor til 10 millioner kroner i pluss i juli, august og september i år.

Verdt å merke seg er at Morgenbladet utgjør en betydelig del av inntektsveksten, men også uten den er det solid bedring i resultatet. 

Resultat før skatt for tredje kvartal endte på 8,8 millioner kroner – over 15 millioner mer enn i samme periode i fjor.

 

  

Når det gjelder de norske og globale nyhetspublikasjonene, steg inntektene med 8 prosent til 240 millioner kroner. Tar man med kjøp og salg av virksomheter, er økningen på 3 prosent.

De viktigste årsakene til framgangen var lavere kostnader i Dagens Næringsliv og Global Publications, samt omsetningsvekst i Mynewsdesk.

Og verdt å merke seg: Nå leverer Mynewsdesk overskudd - etter mange kvartaler med solid vekst og store tap. 

– Produktivitetsprogrammet i konsernet fortsetter, og ga et vesentlig positivt bidrag til resultatet i tredje kvartal. Målet er 75 millioner kroner i årlig produktivitetsforbedring, opplyser selskapet i kvartalsrapporten.

 

 > LES MER i hele kvartalsrapporten fra NHST her. 

 

...og noen flere grafer som forklarer NHSTs kvartalstall: 

 

Powered by Labrador CMS