NHST Media Group har vedtatt kostnadsreduksjoner på om lag 70 millioner kroner i 2020 for å kompensere for negative effekter av koronakrisen og oljeprisfallet, skriver konsernet i en melding.
Kostnadsbesparelser i NHST-konsernet vil skje i form ansettelsesstopp, midlertidige lønnsreduksjoner, permitteringer og lavere administrative kostnader, skriver NHST.
Dagens Næringsliv sendte onsdag 25. mars varsel om hel eller delvis permittering til 19 medarbeidere innen reklame og administrasjon.
Amund Djuve er sjefredaktør og administrerende direktør i Dagens Næringsliv.
– Det er helt forferdelig å permittere dyktige og lojale medarbeidere. Men skal vi få bedriften gjennom krisen på en forsvarlig måte, er det nødvendig, sier han.
– Er de redaksjonelt ansatte fredet?
– Vi opplever en så enorm interesse for journalistikken, og behov for god og viktig journalistikk i disse tider, så vi vil så langt det er mulig skjerme den virksomheten. Vi opplever også en voldsom økt interesse for digitale abonnement, så aktivitet knytter til lønnsom aktivitet rammes ikke av permitteringene.
– Kan det bli nedbemanninger?
– Det er det ingen planer om. Vi tar i utgangspunkt i at dette er en midlertidig krise, og det er derfor vi permitterer.
Nedbemannet i 2019
I pressemeldingen sier Hege Yli Melhus Ask, konsernsjef i NHST Media Group, at hun beklager sterkt at de må iverksette kostnadsreduksjoner som rammer mange av deres dyktige og motiverte medarbeidere.
Konsernledelsen og ledergrupper i flere av datterselskapene har innført frivillig lønnsreduksjon på ti prosent, i første omgang fra 1. april til 30. juni. Over 100 medarbeidere i NHST Global Publications har gjort det samme.
Konsernets publikasjoner opplever rekordhøye lesertall, men reklame- og konferanseinntektene faller betydelig både i Norge og globalt.
– Vi leverer viktig journalistikk og gode produkter i en krevende tid, og jeg er svært imponert over innsatsen til hver enkelt medarbeider. Inntektssvikten er imidlertid betydelig og kommer i tillegg til allerede eksisterende utfordringer i mediebransjen. Vi har ikke noe valg; vi må iverksette ekstraordinære tiltak for å sikre at konsernet kommer gjennom denne krisen på best mulig måte, sier Ask videre.
DN var gjennom et tøft 2019, og nedbemannet 25 personer som følge av svake økonomiske resultater. Avisen gjorde også en omfattende omorganisering internt i redaksjonen.
– Hvordan er det å få en slik smell relativt kort tid etter kuttrunden i fjor, Djuve?
– Det å få en sånn smell som vi og alle andre får nå er ubehagelig uansett om vi har omorganisert eller ikke. Men den omorganiseringen gjør oss bedre rustet til å møte det som skjer. Vi har oppbemannet nyhetsbordet, og har en organisasjon som er mer fleksibel og som jobber mer innsikts- og målgruppedrevet. Det gjør oss i stand til å møte den økte interessen for stoffet vårt på en bedre måte.
– Alvorlig
Tirsdag skrev Medier24 at DN opplever massiv annonsesvikt, spesielt i papirutgaven. Tirsdag var det bare én bannerannonse i hele avisen.
– Det er alvorlig, sa Djuve til Medier24.
Før helgen forklarte han at han aldri har opplevd en så svak annonseomsetning på denne tiden av året.
En fersk rapport gjennomført av ANFO Annonsørforeningen forklarer en del av utviklingen som avisene nå kjenner effekten av.
Hele 57 prosent av 108 annonsører som har svart på undersøkelsen sier de er betydelig påvirket av koronautbruddet, ifølge rapporten «ANFO Corona Tracker».
86 prosent av annonsørene sier de har justert markedsplaner og -aktiviteter, 58 prosent har kuttet reklameinvesteringene og bare syv prosent har flyttet reklamekroner fra internasjonale medieplattformer til norske mediehus.
– Det er helt tydelig at dette er alvorlig, og alle håper at denne situasjonen normaliserer seg fortest mulig, sa administrerende direktør Jan Morten Drange i ANFO Annonsørforeningen til Medier24 tirsdag.
Onsdag kom meldingen om at Mediebedriftenes Landsforening (MBL) ber kulturministeren om en tiltakspakke for å sikre at norske medier overlever koronakrisen.