Dagens Næringsliv stanser alt samarbeid med magasinet Lyd & Bilde etter avsløringer

Etter mange års samarbeid stopper Dagens Næringsliv publisering av tester fra Lyd & Bilde med øyeblikkelig virkning.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi hadde flere tester fra Lyd & Bilde på vei ut. Men vi stanset alle øyeblikkelig da Medier24 avslørte koblinger mellom magasinet og sine såkalte premium annonsører, sier nyhetsredaktør Tor M. Nondal i Dagens Næringsliv.

Daværende DN.no inngikk i 2010 en publiseringsavtale med testmagasinet.

Etter det Medier24 kjenner til, tok avisen det for gitt at Norges største testmagasin ikke hadde koblinger til annonsørene.

Tor M. Nondal, Dagens Næringsliv.

– Vi er for tiden i dialog med DN, utover det har vi ingen kommentarer, sier daglig leder og ansvarlig redaktør Tor Aavatsmark.

Mistet publiseringspartnere

Dermed har alle store norske publiseringspartnere trukket seg fra samarbeidet med Norges største testmagasin på papir på kort tid.

– Avtalebrudd, sa Bertil Valderhaug i Aftenposten Riks, som publiserte testene direkte i sju nettaviser.

– Vi tenkte aldri tanken at slike avtaler kunne eksistere, sa Erik Molland i Mastiff – TV 2 hjelper deg.

«Annonsen var billetten til showet»

Medier24 avslørte for to uker siden tette bånd mellom annonsørene og magasinet Lyd & Bilde.

– Det er ingen hemmelighet at leverandørene som annonserer i bladet får store fordeler, sa produktsjef Christian Åkre i Soundgarden.no AS.

– Annonsen er billetten til showet, sa daglig leder Jo Petter Kjeldset i Tura Scandinavia AB i Norge,

Lyd & Bilde har i stor grad skyldt på sine selgere, ved å si at annonseselgerne har lovet mer enn de kunne holdet.

Samtidig har bladet innrømmet at premium annonsører har fått presentere sine produkter for redaksjonen i et tettere samarbeid enn andre. Publiserte tester fra slike annonsører har også vært mer tilgjengelige enn andre, ved at de har blitt lagt foran dere nye betalingsmur.

Redaksjonen skal ha endret flere betingelser, etter at Medier24 har skrevet om dem.

Nettopp publiseringen i andre store redaksjoner har vært en hovedårsak til at annonsørene gikk inn i bladet.

Etter det Medier24 erfarer, har Lyd & Bilde beholdt denne praksisen, bortsett fra at trafikk fra andre publiseringssteder skal «låse opp» saker bak muren.  

– Uakseptabelt

Nyhetsredaktør Tor M. Nondal sier Dagens Næringsliv reagerte raskt, da Medier24 publiserte opplysningene, og avholdt møte med daglig leder Tor Aavatsmark og sjefredaktør Lasse Svendsen.

– Vi sa tydelig fra hva vi mener om å tilby annonsører muligheten til å kjøpe seg forbi betalingsmuren. Vi gjorde det klart at det er uaktuelt for oss å publisere noe som helst innhold fra dem så lenge denne muligheten eksisterer. Det er en kobling mellom redaksjonelt innhold og annonsører som er uakseptabel, sier Nondal.

Et annet kritisert forhold, er at annonsører som leverer testvarer har hatt jevnlige møter med redaksjonen, og hatt sin egen journalist-kontakt.

– Ordningen hvor annonsører kan betale ekstra for en journalistkontakt er kritikkverdig. Riktignok skal den ordningen være avskaffet nå. Lyd & Bilde lovet å rydde opp i det vi mener er en uheldig sammenblanding av redaksjonelt innhold og annonsørpakker og komme tilbake til oss med forslag om hvordan samarbeidet kunne videreføres, uten at det kan stilles spørsmål ved den redaksjonelle uavhengigheten, sier nyhetsredaktør Tor M. Nondal i DN.

Medier24 kontaktet Lyd & Bilde for kommentarer ut fra Nondals kritikk. Deretter har redaksjonen vært i kontakt med Dagens Næringsliv igjen.

Daglig leder Tor Aavatsmark i Lyd og Bilde.

Tirsdag ettermiddag opprettholder Nondal og DN beslutningen om ikke å publisere flere tester.

– Lyd & Bilde må gi en garanti om at ingen annonsører kan betale sine tester fri fra betalingsmuren. Det har vi ikke fått, sier Nondal.

Lyd & Bilde ønsker ikke å kommentere om bladet har publiseringsavtaler med andre kanaler, etter at TV 2, DN og Aftenposten Riks har avsluttet samarbeidet.

Journalistisk integritet 

Tidligere har daglig leder Tor Aavatsmark og sjefredaktør Lasse Svendsen i Lyd og Bilde skrevet i en e-post til Medier24 at at deres journalister «skal alltid opptre nøytralt og uavhengig, med ufravikelig journalistisk integritet – noe de også gjør», skriver de:

Lyd & Bildes redaksjon er 100 % uavhengig. Alt innhold og alle testresultater bestemmes og produseres utelukkende på bakgrunn av redaksjonelle vurderinger.  I hovedsak blander artikkelen mellom redaksjonelle fordeler og hvordan testen blir distribuert. Siden 1992 har Lyd & Bilde testet over 12.500 produkter, hvor en uavhengig redaksjon kontinuerlig har speilet bredden i markedet. Vår suksess bygger nettopp på at leserne har tillit til det journalistene skriver. Produktene i omlag halvparten av testene har kommet fra produsenter og leverandører uten regelmessig annonsering. Det samme gjelder henvisningen til vår test hos Aftenposten, hvor seks av ni produkter er fra leverandører L&B ikke har en annonseavtale, referert som en Premium-avtale, med. (..) I utgangspunktet er lydogbilde.no i dag et rent abonnementsnettsted, der man som gratisleser enten stoppes av softwall og/eller hardwall. Heller ikke vår printutgave og/eller Digitalutgave (Android/iPad) kan leses gratis. Eksterne mediepartnere mottar en like komplett test (kortversjon) av et produkt, om kunden er Premium-kunde eller ei – og det skal linkes til fullversjonen av testene på lydogbilde.no.
Powered by Labrador CMS