Se stor oversikt:

Hvilket mediehus er størst på LinkedIn? DN topper tabellen – langt foran de andre

– Tatt i betraktning profilen og posisjonen til Dagens Næringsliv, hadde jeg nesten blitt flau hvis vi ikke var det største norske mediet på LinkedIn, sier DN-redaktør Ingeborg Volan.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

LinkedIn, en internasjonale side for profesjonell nettverksbygging, er hovedsakelig et nettsted der man kan koble seg opp med kollegaer og skape et nettverk innenfor din arbeidsplass. Samtidig er det mulig å følge bedrifter og bransjefolk for å få med seg det nyeste innenfor ditt felt. 

Av dagens norske medier er det mange som har laget en bedriftskonto på nettsiden, men per dags dato er det Dagens Næringsliv som leder med et antall på over 60.000 følgere, mens Teknisk Ukeblad kommer på andre med  nesten 28.000 og NRK kommer på tredjeplass med litt over 25.000 følgere.

Spørsmålet er: Hvor viktig er det for norske medier å gjøre seg synlige på den internasjonale siden for profesjonell nettverksbygging?

Her er oversikten:

  • Dagens Næringsliv: 60.201
  • Teknisk Ukeblad:27.856
  • NRK: 25.896
  • Aftenposten: 11.496 
  • E24: 11.702 
  • TV 2: 9.146
  • Forskning.no: 7251
  • Kampanje: 5.873
  • Sysla: 5.076
  • Finansavisen: 4.510
  • Journalisten: 3.695
  • Aller Media AS: 3.555
  • NTB: 3.534
  • VG: 3.375
  • Egmont Publishing (no): 3.221
  • Amedia AS: 3.148
  • Bergens Tidende: 2.948
  • Dagbladet: 2.935
  • Adresseavisen: 2.241
  • Stavanger Aftenblad: 1.980
  • Dagsavisen: 1.413
  • Fædrelandsvennen: 1.038
  • Nettavisen: 791
  • Morgenbladet: 521
  • SOL: 475
  • Klassekampen: 407
  • Tekfisk: 402
  • Nordlys: 284
  • Vårt Land: 234
  • Budstikka: 171
  • Nationen: 120
  • Romerikes Blad: 111

 

– Det viktigste mediet innenfor vårt fagfelt

Ingeborg Volan, redaktør for publisering og visuell journalistikk i Dagens Næringsliv

Ingeborg Volan, redaktør for publisering og visuell journalistikk i Dagens Næringsliv, forteller til Medier24 at LinkedIn har hjulpet næringslivsavisen med å få inn lesere og hvordan de har opparbeidet seg over 60.000 følgere.

– Hvorfor syntes DN det er viktig å være synlige på LinkedIn?

– Vi vurderer LinkedIn på samme måte som vi vurderer andre kanaler, og stiller oss spørsmålet om disse brukerne er interessante for oss å nå ut til. Svaret for LinkedIn er definitivt ja! Her finner du folk som jobber i næringslivet, som stemmer overens med de vi vil nå ut til, sier Volan og legger til: 

– Det viktigste for oss er at vi blir synlige for leserne våres, og for brukerne. Det er mer aktivitet på LinkedIn enn mange tror. For oss er det en viktig arena for merkevarebygging, i tillegg til at vi drar inn trafikk til sakene våre. Vi drar ikke nødvendigvis inn flere tusen lesere gjennom plattformen, men vi får definitivt inn riktig type mennesker som innholdet vårt passer for.

Men hvem er det egentlig som følger Dagens Næringsliv på LnkedIn? Volan forteller at det er flere ulike typer. 

– LinkedIn-statistikken gir litt spesiell oversikt over dette. Omtrent en tredjedel av våre følgere er unge, eller andre folk på såkalt «entry level» i arbeidslivet. De fleste av våre følgere bor i storbyene, noe som er forståelig, også er det en bred fordeling av bransjefolk. Den største andelen av følgerne våre jobber i offentlig forvaltning, og vi har mange i energi- og teknologisektorene som følger oss. Og så er det mange følgere fra bank og finans – men en mindre andel enn mange sikkert ville trodd. Vi ser også at det er en del yrkesgrupper på LinkedIn som ikke gjør seg like synlige på Facebook, som advokater, økonomer og ingeniører. Dette er grupper som tradisjonelt er mindre aktive på Facebook, men som er aktive på LinkedIn, sier hun- 

Når det gjelder andre norske mediers muligheter til å lykkes på det sosiale mediet, er Volan mer i tvil på om det er rett for alle.

– Spørs hva som er målgruppen deres, fordi mediets innhold må jo passe for folkene som oppholder seg på LinkedIn. Her er det folk som er interessert i jobben sin og fagfeltet sitt, og som er der for å være sosiale i jobbsammenheng. Det er ikke sånn koseprat som man ofte forbinder med kommentarfeltene på Facebook.

 

– Hadde nesten blitt flau om vi ikke var størst

Det å opparbeide seg mange følgere handler om strategisk og systematisk jobbing, og å lage innhold som engasjerer følgerne. Volan tror det er noe av nøkkelen.

– Vi regner med at det er fordi vi har mye bra innhold, vi har publisert systematisk til LinkedIn i litt over to år. Vi betaler svært sjelden for distribusjon av innholdet vårt på LinkedIn, vi har bare hatt noen forsøk som vi ikke har fått så mye igjen for. Vi får mer igjen for å publisere redaksjonelt innhold, særlig innhold som involverer jobb og karriere. Dette er jo fellestrekket ved LinkedIn, at de som er der er opptatt av jobben og fagfeltet sitt. Da hjelper det at man også publiserer innhold som gir deg tips og triks for å bli bedre i jobben din, sier hun. 

Men det handler også om å være langt fram i folk sin bevissthet, og å være relevante i hverdagen til folk.

Martin Gundersen, Journalist hos NRK Beta

– Jeg tror også vi har fått så mange følgere siden vi primært er det viktigste mediet innenfor vårt fagfelt. Vi skriver ikke for hele befolkningen, men for dem som er interessert i næringsliv, økonomi og samfunn. Vi driver med god og kritisk journalistikk. Tatt i betraktning profilen og posisjonen til Dagens Næringsliv, hadde jeg nesten blitt flau hvis vi ikke var det største norske mediet på LinkedIn.

– Definitivt en fordel

Martin Gundersen, journalist hos NRK Beta, er spesielt interessert i skjæringspunktet mellom teknologi og samfunn.

– Hva skiller LinkedIn fra andre sosiale medier?

– LinkedIn er noe alle har, men som ikke alle bruker aktivt. Brukerne gjenspeiler hva som er der og hva som blir lagt ut – nemlig næringsorientert innhold. Det er få medier på LinkedIn som lykkes, og man ser at mediene med et nisjepublikum slår best an.

– Tror du at det er viktig for norske medier å synliggjøre seg på LinkedIn? Hvorfor?

– Jeg tror at det er viktig for mediene å ha et spisset publikum, dersom de skal kunne synliggjøre seg på LinkedIn. Det er en plattform som skaper rom for profesjonelle kilder, stillingsutlysninger og info om redaksjoner. Man skaper derfor et samfunn der det blir fokus på journalistisk innhold innenfor et fagfelt, så jeg tror ikke de store mediene med et varierende publikum vil lykkes. Målgruppen deres er for bred.

– Tror du medier vil få konsekvenser av å ikke være synlige/tilgjengelige på LinkedIn?

– Jeg tror ikke mediene mister mange klikk, så det er nok ingen som vil lide en enorm nød. Jeg ser flere medier som bruker mye tid på sosiale medier, og jeg vil si at det er mulig at noen bruker for lang tid det. Jeg tenker at LinkedIn ikke er viktig hvis man ikke vet hvordan man skal bruke det, fordi utydelige profiler vil ikke vinne fram.

– Hvilke fordeler vil man ha dersom man følger mediene på LinkedIn?

– Jeg tror definitivt at det er en fordel å følge mediene på LinkedIn. Da tenker jeg på folk som har en arbeidsplass innenfor mediene, fordi du vil få muligheten til å se hva som treffer i din bransje og man slipper støy som man opplever på de andre kanalene. Det er en stor fordel. I tillegg så mener jeg at nisjepublikasjoner som assosieres med jobb og profesjonalitet er viktig. Da vil folk følge med, ettersom det er relevant for deres jobb.

– Det er liten konkurranse på plattformen blant norske medier, DN ligger på topp med nesten 60.000 følgere. Hvilket overtak vil de ha på konkurrentene?

Cecilie Staude, Høyskolelektor – Institutt for markedsføring

– Følgere er forså vidt bare veiledende, det er lesertallene som er viktige og aktiviteten på LinkedIn-siden. Allikevel tror jeg de har en fordel av å være tidlig ute, de vil få en større rekkevidde enn konkurrentene.

– Begynner å se at LinkedIn blir brukt i økende grad

Cecilie Staude, Høyskolelektor hos BI i instituttet for markedsføring, mener det er mye å hente for norske medier dersom de lærer seg å bruke LinkedIn riktig.

– Hva skiller LinkedIn fra andre sosiale medier?

– LinkedIn er en plattform som ikke er brukt så mye blant norske medier så langt. De velger heller å fokusere på andre plattformer. For mange bedrifter virker det som om det er viktigst å være på Facebook, ettersom det er flere mennesker som oppholder seg på denne plattformen.

– Mye tyder på at man begynner å se at LinkedIn blir brukt i økende grad, ettersom det blir mye støy på Facebook. Med støy så mener jeg reklame og annet kommersielt innhold, noe som man ikke finner i like stor grad på LinkedIn, det er en mye roligere arena.

– Jeg ser selv at medier er dårlige på å bruke LinkedIn. Jeg er ofte på plattformen selv, men ser ingen medier, hvert fall ingen som utmerker seg. Jeg tror mediehus kan ha fordeler av hvordan LinkedIn brukes. Det er vanskelig å skulle nå ut til alle på en kanal, så man må lære seg å skille bruken. LinkedIn kan nå en annen type målgruppe enn andre plattformer, en som er mer profesjonell og målrettet. På Facebook når man derimot ut til privatpersoner, som kanskje ikke interesserer seg.

– Tror du medier vil få konsekvenser av å ikke være synlige/tilgjengelige på LinkedIn?

– Det overrasker meg ikke at Dagens Næringsliv har så mange følgere på LinkedIn, de er jo en næringslivsavis. Mye som kjennetegner LinkedIn er jobb fokuset, og de som jobber med næringsliv og er brukere på LinkedIn er sikkert interessert i å følge avisen. Jeg syntes det er fornuftig at DN bruker LinkedIn, i henhold til andre kanaler, sier Staude og legger til:

– For mediene generelt sett er det nok lurt i å jobbe mer planmessig, og at de finner ut av hvordan de kan bruke LinkedIn. Jeg mener de kan ha noe å hente i en god periode på LinkedIn, og ikke minst gjøre seg mer synlig.

– Det er liten konkurranse på appen blant norske medier, og DN ligger på topp. Hvilket overtak vil de ha på konkurrentene?

– Det er vanskelig å si, men jeg ser at det er økt aktivitet på LinkedIn. Jeg tenker at hvis man skal bruke plattformen er det viktig med en tidlig strategi mot å nå ut til flest brukerne. Hvis man bestemmer seg for å bruke plattformen tenker jeg at man ikke har noe å tape uansett. Kanskje mediene klarer å komme på noe som gir brukerne en verdi av å følge dem? Kanalen kan jo brukes til å bygge relasjoner, noe som er veldig fornuftig. Skal man først bruke kanalen må følgerne få en ytterligere verdi av å være der.

  • For ordens skyld: Saken er oppdatert siden publisering, da vi glemte å ta med NTB, Sysla og TU. Har vi glemt deg? Gi gjerne beskjed. 
Powered by Labrador CMS