Tinna Gudmundsdottir (37), i permisjon fra jobben som redaksjonssjef på Etterbørs for å lede et strategiprosjekt i Dagens Næringsliv.

Julepraten: Tinna Gudmundsdottir

– Jeg håper at DN og VG møtes i SKUP-duell

– Etterbørs-redaksjonen har definitivt ikke vært arbeidsledige. Bransjen har vært sure på Google og Facebook, på Nrk og Tv2. Og litt på kulturministeren for ikke å synes nok synd på oss, sier Tinna Gudmundsdottir (37) i Dagens Næringsliv.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Medier24 har stilt de samme spørsmålene til flere mennesker i mediebransjen før jul. Dette er det journalist og prosjektleder Tinna Gudmundsdottir (37) i Dagens Næringsliv svarte. 

– Hva gjør du i jula? – De første dagene blir vi i Oslo. Både familie og julenissen har meldt sin ankomst. I romjulen reiser vi til Reykjavik for å besøke mormor og resten av storfamilien. Jeg er født og oppvokst i Norge, men under innflygningen over Island, så får jeg alltid samme følelse - at nå er jeg hjemme.

– Når slapper du av og hva gjør du i så fall? – Døtrene mine har døpt alle årets lørdager og søndager om til «pysjdager». Vi ønsker oss juledager i samme sjanger, det er nok hastverk i hverdagen. Selv føler jeg mest ro hvis jeg kan bruke god tid over grytene og løpe noen turer i tenketempo.

– Hva spiser dere til jul? – Det som smaker mest av jul for meg er røkt lammekjøtt. Og lakkrismarengs! Godteri for en islending er synonymt med salt lakris og sjokolade i kombinasjon, helt nydelig.

– Hvordan oppsummerer du medieåret 2018? – Etterbørs-redaksjonen har definitivt ikke vært arbeidsledige. Bransjen har vært sure på Google og Facebook, på Nrk og Tv2. Og litt på kulturministeren for ikke å synes nok synd på oss. I tillegg har det vært et år med en del intern uro: redaktørbråk i Vårt Land og Morgenbladet. Og total nedslakting av bladbransjen med tilhørende opprør. Strømming har tatt ytterligere av og Googles markedsføringspraksis skal føres for retten. Men vi kom oss da ganske helskinnet gjennom de første månedene med GDPR? Og vi må skåle for to store steg i riktig likestillingsretning med Hege Yli Melhus Ask og Kristin Skogen Lund på topp i hvert sitt konsern. Glemte jeg Skavlan? Det har nok også vært litt tøft.

– Hvilke(n) mediesak(er) husker du? – Tidal-saken! Den er rett og slett det kuleste jeg har reportasjeledet: seigt, komplisert og sykt spennende! Ære være Markus Tobiassen. Men jeg vil gjerne løfte frem saker jeg bare har opplevd fra et leserståsted også. Da er det vanskelig å komme unna Tolga-saken til VG og Edderkopp-saken til NRK. Men det er bare en mann som har fått meg til å gråte på tbanen, og det var kollega Eskil Engdal, med saken om sexslavene til IS.

– Hva ble årets flause?

Jeg har hørt det var litt varmt og vanskelig å være journalist under pressekonferansen til Per Sandberg og Bahareh Letnes i under Arendalsuka.

– Hvem lagde den beste journalistikken? – Jeg håper at DN og VG møtes i Skup-duell. Begge redaksjoner har levert vilt imponerende i 2018.

– Hvilken bransjeperson inspirerte deg i 2018?

– Jeg er veldig lettinspirert! Folka rundt meg på Etterbørs er i særklasse: alltid på hugget, smarte som få og helt unike lagspillere. Men jeg må også si at, selv om vi selvfølgelig må få flere kvinnelige sjefredaktører fort som svint, så lar jeg meg for tiden inspirere av den norske sjefredaktørstanden. I en veldig krevende omstillingsfase, føler jeg meg trygg på at dette er folk som setter det viktigste først, selv om det er kostbart: gravejournalistikken.

– Hva bør bransjen gjøre annerledes i 2019?

– Jeg synes det er litt for mange mediehus som prøver å være gode på alt. I en tid hvor brukerbetaling blir viktigere, tror jeg en tydelig merkevare er helt essensielt. Og ikke minst fortjener journalistene at vi ledere gjør tydelige prioriteringer. – Og så slår jeg gjerne et slag for å bruke mindre tid på sutring over at vilkårene rundt oss endrer seg, og mer tid på planene som skal sikre journalistikken evig liv. Det brenner jeg for, kjenner jeg!

Powered by Labrador CMS