Mímir Kristjánsson raser mot DN-oppslaget om Støres snikebot: – En tullesak

– Dette er ikke alvorlig, og det er ikke relevant eller vesentlig, sier den tidligere Klassekampen-redaktøren. – En god journalistisk refleks, svarer Dagens Næringsliv.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Torsdag formiddag slo Dagens Næringsliv opp på topp at Arbeiderparti-leder Jonas Gahr Støre var tatt i billettkontroll på t-banen i Oslo.

Saken ble raskt klippet av både VG, Dagbladet og Aftenposten. I tillegg lagde også NTB en nyhetssak, som gikk ut til alle deres abonnenter. 

Det fikk tidligere nyhetssjef i Klassekampen - og nå Rødt-politiker i Stavanger - Mímir Kristjánsson til å reagere.

Han delte saken på sin Facebook-side med følgende kommentar: 

«Hvorfor skriver norske aviser sånne saker? Dette finnes ikke alvorlig, og det bidrar bare til unødvendig politikerforakt og at våre folkevalgte blir helt skuddredde. Det er saker som dette som ødelegger for at politikere kan være åpne og ærlige. Håpløst!»

Kristjánsson utdyper kritikken overfor Medier24:

– Jeg synes det er håpløst at dette blir en sak. Den er allerede spredd til både Dagbladet og VG, og alle skjønner hva slags konnotasjon det gir. Nå fremstår det som Støre er en uærlig mann som dropper reglene, sier han.

– Selvsagt skal politikere ha en høyere moralsk standard enn andre, men dette er helt irrelevant. Det bidrar bare til økt politikerforakt, sier Kristjánsson.

Les tilsvaret fra Dagens Næringsliv nederst i saken!

– Sladdersak som genererer klikk

Den tidligere pressemannen undrer seg over hvilke vurderinger DN - og de andre redaksjonene har gjort. 

– Dette er ikke alvorlig, og det er ikke relevant eller vesentlig. Det er heller ikke en del av en politisk debatt. Jeg kan ikke forstå at dette oppfyller vesentlighetskriteriet, sier han. 

– Dette er heller ikke noe Støre driver med. Hadde DN fulgt han i tre måneder og funnet ut av han sniker hver gang, så hadde det vært noe annet. Men slik denne saken er nå er det en tullesak. Den er like vesentlig som «Statsministeren sklei på bananskall», sier Kristjánsson.

Han erkjenner likevel at han ser det tabloide elementet i saken.

– Dette er en sladdersak som genererer klikk. Det forstår jeg også. Det er en grunn til at både VG og Dagbladet fanget den opp så raskt. Folk klikker seg inn, og jeg gjorde jo det jeg også, sier han. 

– Det ligger i alle journalisters DNA at hvis det skjer noe, så skal man få det på. DN traff han tilfeldig og så en bra tabloid sak. Det ser jeg. Men jeg mener god journalistikk må «fit the print». Dette er ikke «fit the print» i måneskinn, engang, sier Kristjánsson.

– Forsøpler

Mimir Kristjánsson er ikke imponert over DNs vurdering i saken. 

Han mener denne type journalistikk har lite for seg.

– Dette bidrar bare til å forsøple den politiske debatten. Støre var på vei til Stortinget for å diskutere den nye regjeringen, men nå er denne saken blitt mye større enn det, sier han.

Kristjánsson frykter slike oppslag til gjøre politikere enda mindre tilgjengelige.

– Dette inngår i en langvarig trend der politikere er blitt mindre og mindre tilgjengelige for norsk presse. Jeg tror frykten for nettopp slike saker er medvirkende til det. Det er mye derfor politikerne bygger opp store rådgiverstaber, vil alltid ha sitatsjekk og kun svare på e-post, sier han.

– Dette klager pressen på - med god grunn - men da kan de ikke i neste omgang kaste seg over den minste lille tabben som en politiker gjør, sier Kristjánsson.

Dagens Næringslivs redaktør med ansvar for redaksjonelle utviklingsprosjekt, Tor M. Nondal, er forelagt kritikken fra Kristjánsson.

Han svarer følgende i en e-post til Medier24:

«Vi var tilfeldigvis på Stortinget stasjon for å finne et case til en sak at om cirka halvparten av alle ilagte snikegebyrer hos Retur aldri blir betalt. Da oppdaget vårt team at kontrollører var i ferd med å ilegge en reisende uten gyldig billett et gebyr. Det var Jonas Gahr Støre. Og da snakket selvsagt vårt team med Støre om hva som hadde skjedd. Og Støre forklarte og betalte gebyret. Med andre ord en god journalistisk refleks.»

På spørsmål om hvorfor DN mente denne saken var vesentlig og relevant, svarer Nondal:

DN-redaktør Tor M. Nondal.

«Det er på ingen måte en stor skandale. Men saken illustrerer at det ikke gjøres forskjell når gebyrer ilegges og at Støre faktisk gjorde opp for seg. Så er det mange av oss som kan kjenne oss igjen i denne situasjonen: Hensikten var ikke å snike, men appen virket ikke, telefonen var utladet eller at man simpelthen hadde glemt å betale billett. Det kan ramme alle. Men i motsetning til halvparten av de som ilegges straffegebyr, betalte Støre umiddelbart».

Jonas Gahr Støres pressekontakt, Siri Storstein Hytten, sier til Medier24 at hverken hun eller Støre har noe ytterligere å kommentere til saken.

  • For ordens skyld: DN-journalisten Henrik Giæver - som er en av to med byline på saken om Støre - jobbet som journalist i Medier24 høsten 2019.
  • For ordens skyld 2: Jonas Gahr Støre sier i DN-saken at årsaken til at han ikke hadde billett var fordi Ruter-appen ikke fungerte.
Powered by Labrador CMS