Nå satser Dagens Næringsliv mer på breaking news: – Vi har det beste bullshit-filteret

DN har tatt grep for spisse til nyhetsarbeidet sitt. – Vi må gønne på, sier nyhetssjef Marcus Husby og redaktør Janne Johannessen til Medier24.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Dagens Næringsliv har giret opp satsingen på breaking news etter den store omstruktureringen i fjor høst

Sentralt i endringen har opprettelsen av Nyhetsrommet vært - en breaking news-desk med dedikerte deskreportere som skal prioritere rask publisering, oppdatering og oppfølging, forteller redaktør for nyheter og dagsorden, Janne Johannessen. 

– Overordnet har vi et todelt oppdrag når det gjelder nyhetsarbeidet vårt: Vi skal ha undersøkende, eksklusiv og avslørende journalistikk. Men vi skal også være først og best på de viktigste nyhetene på vårt område. Det vil si økonomi, samfunn og næringsliv, forteller hun til Medier24.

– Hvis vi skal hevde oss i den digitale konkurransen, så bør vi både være det nettstedet folk går til når de våkner om morgenen - og det siste stedet de leser på kvelden. Så da må «gønne» på med det raske nyhetsarbeidet, sier Johannessen.

Se intervju med DNs nyhetssjef Marcus Husby her:

– Økt nyhetstrøkk

Hun erkjenner at avisen ikke har vært flinke nok til dette tidligere.

– Vi må nok være så ærlige å si at vi i perioder har undervurdert viktigheten av breaking-disiplinen. Vi jobber derfor med det nå, og ønsker å heve det fagområdet ytterligere. Det ser vi fungerer, sier Johannessen. 

– Hvilke grep har dere tatt? 

– Grep nummer én var å oppbemanne Nyhetsrommet. Da flyttet og samlet vi flinke folk som virkelig mestrer den sjangeren for å få mer trøkk, sier Johannessen.

– Da vi rekrutterte så vi etter egenskaper som gjør at vi kan vinne nyhetskampen. Det være seg fart, vinnerinstinkt og analytisk evne. Det er alle egenskaper som gjør at du kan dechiffrere kompliserte meldinger på kort tid, eller å forklare kompliserte ting på en enkel måte i løpet av minutter, sier hun, og understreker:

– Det ble et mer tydelig og dedikert miljø, og ga resultater fra dag én.

Og det betyr blant annet flere lesere. 

– Vi har hatt en fin trafikkutvikling siden 1. november, og spesielt på plussakene våre. Det økte nyhetstrøkket påvirker også lesingen av det eksklusive stoffet vårt bak mur. Det er veldig positivt, og er nettopp det vi vil, sier Johannessen. 

Det bekrefter også nyhetssjef Marcus Husby. Han er tidligere redaksjonssjef for Etterbørs-seksjonen i DN, men jobber nå heldigitalt opp mot DN.no.

– Vi var flinke før også, men jeg tror konkurrentene merker at vi nå har tatt på sprintskoene, sier han til Medier24.

– Før var vi flinke på sak nummer to og tre, men kanskje ikke best på den første saken. Men på eksempelvis Gresvig-konkursen i går (mandag) så vant vi både første push, oppfølgeren og sak nummer tre og fire. Vi er bedre rigget nå over hele linja, forteller Husby. 

 

Reportasjeleder Stian Øvrebø Johannessen (til venstre), Marcus Husby og Janne Johannessen diskuterer vinklinger på den nye breaking news-desken i DN.

– Vi har den hemmelige DN-ingrediensen

Han er klar på den nye breaking news-desken har bidratt til å løfte DN-produktet - over hele fjøla. 

– Det handler ikke bare å ha mange fancy skjermer. Det handler om å ha de beste folka i frontlinja som har det beste bullshit-filteret. Og det har DN i alle ledd nå, sier han. 

– Vi er også blitt flinkere og raskere, og har bedre verktøy i bakgrunn som får oss til å se de viktigste sakene først. Vi har roboter  som skraper mye info både på regnskap og konkurser, som gjør at vi kan være først, sier Husby.

Han er klar på at DN har alle forutsetninger for å lykkes digitalt. 

– Forskjellen mellom oss og konkurrentene er at vi har den hemmelige DN-ingrediensen, nemlig miksen av stoffet. DN har vunnet SKUP-pris de to siste årene. At vi da får digital vekst skulle bare mangle med alt det gode stoffet vi har, sier Husby.

Og legger til:

– Når man «gønner» på med breaking, så smitter det også over på alt det andre av saker vi leverer. 

Nyhetsjegere og gravere

Som et ledd i omstruktureringen ble det også flyttet og endret litt i de forskjellige avdelingene i redaksjonen. For selv om Nyhetsrommet primært består av  nyhetsjournalister, så er samarbeidet på tvers av de tradisjonelle avdelingene mer utbredt og tettere nå enn tidligere. 

– Noe av hensikten med å ha alle miljøene i samme avdeling, var å kunne sette sammen ulike type reportere med ulike styrker - for å utnytte hele bredden i kompetansen når det virkelig smeller, forteller Johannessen.

– Ett av de første eksemplene der vi så at det fungerte var hvitvasking-saken med DNB og islandske Samherji i fjor høst. På den første saken hadde vi byline med ti reportere, inkludert reportere i den kjappe enden og reportere med graveerfaring, sier hun.

Denne kombinasjonen av raske nyhetsjegere og grundige gravere er en oppskrift DN vil rendyrke fremover, sier Johannessen.

– Den løpende nyhetsdekningen er ikke forbeholdt nyhetsrommet, men de er førstelinja vår. Deretter kopler vi på fagreportere for å ta sakene videre. Det er kombinasjonen der som gjør at vi både er raske og gode, sier hun. 

DN har i tillegg til breaking news-desken også organisert et egen kommentatorbord i Nyhetsrommet med kommentatorene Tor Christian Jensen og Bård Bjerkholt, samt finansredaktør Terje Erikstad. 

Marcus Husby og Janne Johannessen sier DN har fått god uttelling av den nye omstruktureringen. Ikke minst i form av flere plusslesere. 

– Tanken er at de skal kaste seg på og kommentere, og gi innsikt på nyheter. Kommentarene er bak betalingsmur, så vi ønsker både å vinne nyhetskampen og tilby abonnentene våre eksklusiv innsikt, sier Johannessen.

Powered by Labrador CMS