Janne Johannessen, sjefredaktør i Dagens Næringsliv.
Janne Johannessen, sjefredaktør i Dagens Næringsliv.

DN med økte inntekter i 2023: – Langt fra godt nok

Dagens Næringsliv rapporterer økte inntekter og et forbedret resultat før skatt i 2023, men sjefredaktør Janne Johannessen er ikke fornøyd med lønnsomheten.

Publisert Sist oppdatert

Dagens Næringsliv (DN) økte sin omsetning til 566,4 millioner kroner i 2023, en oppgang fra 558,4 millioner kroner året før. Resultatet før skatt endte på 11,2 millioner kroner, mens årsresultatet ble 8,7 millioner kroner. Sjefredaktør og administrerende direktør Janne Johannessen er imidlertid ikke tilfreds.

– Det er gledelig at vi ser en liten topplinjevekst i det som var et krevende år i brukermarkedet, og et særdeles vanskelig år for annonse. Men lønnsomheten er langt fra god nok for DN som Norges viktigste næringslivsavis, sier Johannessen.

Avisen har gjennomført kostnadskutt i både DN og DN Media Group. Johannessen peker på enkelte lyspunkter så langt i 2024. 

– Vi har over tid hatt en sterk utvikling innen abonnement, og vi klarer også å ta bedre betalt for kvalitetsjournalistikken vår. På annonsesiden har første halvår vært langt svakere enn ønsket, men mer offensiv salgsinnsats gir positive tendenser i sommer, sier hun.

Resultatet på 11,2 millioner er en økning fra året før, da mediehuset endte på ni millioner i resultat. Det var en kraftig reduksjon fra 2021 da de endte på 41 millioner kroner. 

DN har tidligere fortalt at de må kutte ytterligere 20 millioner kroner før budsjettet for høsten er klart. 

– Kostnadsprogrammet har god fremgang, men det er et stykke igjen før vi er i mål, sier Johannessen.

På den redaksjonelle siden har DN hatt en en opplagsøkning på fire prosent til 98.000 i 2023. Redaksjonen vant også et Skup-diplom for saken «Laksegriseriet».

 Johannessen trekker frem suksessen med den nye helgeutgaven, DN Helg, som har fått gode tilbakemeldinger fra leserne.

– Både redaksjonen og de kommersielle miljøene står på for at vi skal levere enda bedre journalistikk og produkter. Vi ser at det fortsatt er stort vekstpotensial i kombinasjonen av de viktigste nyhetene og avsløringene, den beste helgeopplevelsen og de klokeste analysene innenfor økonomi, næringsliv og politikk. DN-oppskriften funker, men vi må tjene mer penger på den, avslutter Johannessen.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@medier24.no

Powered by Labrador CMS