Tapet kommer i tillegg til NHSTs store og mye omtalte omstillingsprosess og kuttrunde i både DN og Morgenbladet.
Konsernsjef i NHST, Hege Yli Melhus Ask, innrømmer at det har vært og er en tøff tid.
– Jeg har stor forståelse for at endring og omstilling er vanskelig. Slike runder er krevende for alle, men selvsagt mest krevende for de som blir berørt. Enten de tar sluttpakke eller de ser at gode kollegaer slutter, sier hun til Medier24.
– Men gitt at inntektene faller, så ser vi på disse kostnadskuttene som nødvendige. Det er det som sikrer oss muligheten til å investere fremover, påpeker Ask.
– For å ha muskler til å investere
Sluttpakke-rundene i både DN og Morgenbladet har skapt sterke reaksjoner. Spesielt i sistnevnte har kritikken vært skarp mot NHST-ledelsen.
Spaltistene var også kritiske til NHST-konsernets lønnsomhetskrav.
Ask erkjenner at NHST ikke har vært gode nok til å forklare bakgrunnen for kuttene.
– Vi tar den kritikken. Vi har ikke vært gode nok til å forklare hvorfor vi gjør det vi gjør, sier hun.
– Men vi mener alle publikasjonene i NHST må ha en sterk nok økonomi til å gjøre de nødvendige investeringene i både kompetanse og teknologi som kreves for å opprettholde de ledende posisjonene de har, fortsetter hun.
Og understreker:
- Ønsket vårt er å investere videre i kvalitetsjournalistikk. Vi kutter ikke kostnadene for å putte penger på bok. Vi gjør dette for å ha muskler til å investere der det trengs.
Ask forteller også at frykten for at papirutgavene skal forsvinne helt er ubegrunnet.
– Vi skal ta vare på papir parallelt med den digitale satsingen, men vi må gjøre de nødvendige endringene som kreves. For vi ser at brukernes preferanser endrer seg, og derfor må vi tilpasse oss. Jeg er bekymret for å tape terreng, hvis vi ikke tilbyr våre kvalitetsprodukter digitalt, sier hun.
– Lover godt for fremtiden
Tross en del kritikk fra egne rekker, opplever likevel Ask at det er en stor vilje i konsernet til å snu den økonomiske skuta.
– Jeg synes alt i alt at det jobbes hardt og godt, og at vi legger grunnlaget for å få konsernet lønnsomt. Målet er å kunne investere i god kvalitetsjournalistikk og gode produkter som brukerne og kundene våre vil ha, sier hun.
– Jeg opplever også at lederne i organisasjonen forsøker å gi så mye og så konkret informasjon som mulig i denne omstillingen - for å være transparente. Den nye ledergruppen i DN som ble offentliggjort i forrige uke er et sterkt lag, som viser at DN har dyrket frem mange talenter fra egne rekker. Jeg er stolt av hvordan DN evner å tiltrekke seg svært dyktige ledere. Både før og nå. Det lover godt for fremtiden, sier Ask..
Hun ser også andre lyspunkter.
– Økningen i digitale abonnementsinntekter er positiv. Det lages mye god journalistikk i våre publikasjoner. Jeg er veldig stolt av DN, som har vunnet SKUP-pris fem ganger de siste ti årene, og stadig setter dagsorden.
Foruten nedbemanningen har også konsernet satt i gang en rekke andre tiltak for å øke inntektene. Blant annet med økt satsing på innholdsmarkedsføring og konferansevirksomhet.
NHST har i tillegg lagt en ny strategi for brukermarkedet og hvordan de skal klare å øke de digitale abonnementinntektene.
– DN har utarbeidet en offensiv brukermarkedstrategi. Jeg kan ikke gå i detalj på denne, men det vil bli ulike lanseringer og tiltak fremover. Det er flere andre vekstinitiativ som blir vurdert, men det er det for tidlig å snakke om, sier Ask.
Ifølge tirsdagens kvartalsrapport skal antall årsverk i både DN og Morgenbladet reduseres med 30. NHST anslår at det totale kostnadskuttet vil være på om lag 38 millioner kroner.
Effekten av kutten vil likevel ikke merkes med en gang - naturlig nok.
– Den underliggende driften vil bedres i fjerde kvartal, men det vil også bli engangskostnader knyttet til sluttpakker og så videre. Det vil være en bedring, men det er først i 2020 vi vil få full effekt, sier Ask.