Den viser en omsetning på 288,4 millioner kroner og et driftsresultat på minus 15,0 millioner kroner. I samme periode i fjor var tallene henholdsvis 318,0 millioner kroner og minus 0,7 millioner kroner.
Det betyr at hver femte annonsekrone er borte fra konsernet - etter en svikt på over 21 prosent, der nedgangen er fra 75 mill. til 59 mill.
Brukerinntektene øker imidlertid med nesten 4,5 prosent - noe som tilsvarer 9,4 millioner kroner.
– Vi fortsetter å øke inntektene fra digitale abonnement, noe som er helt avgjørende for å sikre vekst og konkurransekraft for NHST i et marked preget av omfattende endringer. I møtet med et krevende annonsemarked må vi redusere kostnadene for å sikre forsvarlig lønnsomhet. Tiltakene gir rom for kompetanseutvikling, teknologiinvesteringer og videreutvikling av produkter og tjenester i hele konsernet og legger grunnlag for fremtidig vekst, sier konsernsjef i NHST, Hege Yli Melhus Ask, i en pressemelding.
DN opplevde et betydelig fall i annonseinntektene i både andre og tredje kvartal, viser rapporten.
Printannonsene sviktet i konsernet, men det var også reduserte inntekter fra innholdsmarkedsføring og konferanser, viser tallene.
– Det positive er at vi ser en god utvikling i inntektene fra digitale abonnement. Den veksten er betydelig, men det er ikke nok til å kompensere for fallet i annonseinntektene på papir. I tillegg gir tiltakene på kostnadssiden effekt på lønnsomheten, foreløpig først og fremst i Mynewsdesk som gjennomførte en betydelig kostnadsreduksjon første halvår, sier Ask til Medier24.
– Det er ingen store overraskelser. Selv om vi hadde ønsket oss bedre inntekter på annonsesiden. Dette viser nødvendigheten med kostnadskuttene som vi nå er i gang med, legger hun til.
Og sikter til NHSTs store og mye omtalte omstillingsprosess og kuttrunde i både Dagens Næringsliv og Morgenbladet.
– Utviklingen i Dagens Næringsliv og Morgenbladet har utløst behov for kostnadsreduksjoner i begge publikasjoner. Målet er å sikre at begge publikasjoner har et tilstrekkelig økonomisk grunnlag for å videreutvikle produktene, den gode kvalitetsjournalistikken og markedsposisjonen. Økonomien må være robust nok til å tåle svingninger i inntektene, sier Ask i pressemeldingen.
Ifølge kvartalsrapporten skal antall årsverk i begge aviser reduseres med 30. NHST anslår at det totale kostnadskuttet vil være på om lag 38 millioner kroner.