- Vi opplevde i første kvartal en kraftig vekst innenfor det digitale området. Spesielt mars var god. Den digitale omsetningen på annonser i mars var det dobbelte av samme måned i fjor, sier han.
Ifølge publisher Djuve utgjorde den digitale omsetningen nær 40 prosent av all annonseomsetning i mars.
DN-resultatet bærer også preg av solide kostnadskutt i fjor, som nå synes fullt ut på resultatet. Blant annet i form av nedbemanning, og et nedlagt salgskontor i Tromsø.
Konsernet styrker seg
Dagens Næringslivs eierselskap, NHST Media Group, fikk et resultat før skatt på 5,1 millioner kroner, mot 20,4 millioner kroner i minus i fjor. Driftsresultatet i konsernet er 15,9 millioner pluss, mot 7,2 millioner i minus første kvartal i fjor.
Alt dette i tråd med hva konsernsjef Gunnar Bjørkavåg antydet til Medier24.com for en uke siden, da vi omtalte den stadig stupende markedsverdien på konsernet:
- Det er ingen stor hemmelighet at det er meget god fremgang på resultatsiden. 1. kvartal går betydelig bedre i år enn i fjor. Vi hadde en fremgang 4. kvartal i fjor, som vi har tatt med oss inn i 2015, sa Bjørkavåg.
Og:
- Spesielt de områdene som vi gjorde det svakt på før, er mer etablerte nå. Vi har flere kunder, økte inntekter og har ikke økt kostnadene. Det betyr bedre resultater, sa Bjørkavåg.
Men det er noen men
Konsernsjefens varsler for en uke siden, bekreftes tildels av resultatet for første kvartal: Når man ser på hele konsernet, har driftsinntektene økt fra 299 millinoer til 319 millioner kroner, sju prosent.
Samtidig er driftskostnadene redusert med 1 prosent, fra 313 til 317 millioner.
Dette gir en positiv engangseffekt på hele 11 millioner kroner.
Og NHST Media Groups bærer fortsatt preg at det er noen som tjener penger og noen som ikke gjør det. Samt at det førstnevnte i all hovedsak gjelder Dagens Næringsliv.
Andre medier, som utgjør forretningsområdet «global» og inkluderer publikasjoner som Intrafish, Tradewinds og Recharge, leverer på papiret en resultatforbedring. Fra 8,5 millioner kroner minus, til 5,7 millioner i pluss før skatt. Men dette er som nevnt påvirket av den nevnte London-kontrakten.
For de øvrige forretningsområdene går det fortsatt i minus:
«Direct relations», i all hovedsak MyNewsDesk, leverer et underskudd på 2 millioner før skatt, en liten forbedring fra i fjor. Det samme ser vi på Nautisk forlag, som har en liten forbedring fra minus 3,1 millioner til minus 2,1 millioner.
Regnskapene tyder også på at de to sistnevnte forretningsområdene ikke har kuttet kostnader: Tvert i mot øker de med flere millioner.
Men; Inntektene øker også - mer enn kostnadene. Direct relations har en inntektsvekst på 20 prosent, nautisk forlag på 14 prosent.
Og slik vi forstår det, er ambisjonen for disse områdene fortsatt å skape resultater gjennom økt topplinje, og ikke kostnadskutt.
PS! I går kom nyheten om at NHST Media Group kjøper flere virksomheter til dette forretningsområdet: Konsernet har kjøpt 100 prosent av aksjene i medieovervåkingsselskapet InterMedium AS. Formålet er å «styrke virksomheten, Mynewsdesk og konsernets digitale tjenestetilbud», heter det i en melding