1. mars presenterte Dagens Næringsliv saken Et år med bråk i Jay Z's Tidal, som blant annet handlet om hvor mange direktører som har sluttet siden rapstjernens selskap Project Panther Pidco overtok Tidal i fjor, tidligere kjent som Wimp.
Ukene som fulgte, kom flere saker. Og denne uka en med enda større fonter:
Og det synes selvsagt redaksjonssjef Tinna Gudmundsdottir for Etterbørs-redaksjonen i Dagens Næringsliv er gøy.
Særlig fordi det ligger så mye hardt arbeid bak den. Flere av sakene har hatt en håndfull navn på byline.
- Det har gått med mange timer til denne saken. Her har det vært alle mann til pumpene, og det er ikke så ofte vi i vår lille avdeling tar oss råd til å ha så mange reportere på en enkelt sak, sier Gudmundsdottir.
Som samtidig passer på å løfte fram enkeltreporteren som startet arbeidet:
- Bak dette løpet ligger det en grundig journalistisk jobb fra Markus Tobiassen. Han skal definitivt få æren får hoveddelen av denne jobben, sier hun.
Jobber videre med saken
DN har denne uka hatt den gode flyten en redaksjon får når man kan publisere nye og eksklusive avsløringer flere dager på rad.
Nøyaktig hvordan avisa har jobbet med saken, kan hun av naturlige årsaker ikke si for mye om.
Men redaksjonssjefen antyder at avisa ikke er «ferdig» med saken.
- Det er fortsatt ting vi gjerne vil vite om. Og dokumenter vi gjerne skulle hatt tak i. Så det kommer nok mer, håper jeg, sier Gudmundsdottir.
- Trigger betalingsvilje
Saken har i all hovedsak vært kun for abonnenter, men ikke desto mindre vært godt lest på DN.no disse dagene.
Paradoksalt nok er mer av sakene tilgjengelig på engelsk, i flere kortversjoner som også er å finne på DN.no/etterbors.
Men om det er artig med internasjonal oppmerksomhet, så understreker redaksjonssjefen at det viktigste er at den får norske lesere - og abonnenter:
- Dette er en av våre saker som virkelig har trigget betalingsvilje hos folk. Den har konvertert mange lesere til å bli abonnenter; dette er ikke noe folk vil lese bare korte NTB-saker om, sier hun.
- Dere har valgt en modell med stor grad av lukkethet, som kanskje betyr lavere trafikk. Er det «tungt» å lukke gode saker, eller føles det riktig for dere?
- Nei, vi jobber veldig hardt for å lage kvalitetsjournalistikk som vi tror det er betalingsvilje for. Det er vår strategi og den tror vi på. Så kjører vi også gratisløp på enkeltsaker, men store, eksklusive løp som dette, hvor vi har ledertrøya og har brukt ressurser på saken, er det riktig å ta betalt for det, sier Tinna Gudmundsdottir.