SoMe-sjef i Dagens Næringsliv, Eirin Larsen.

Julepraten:

Eirin Larsen koser seg med å tvinge jule­gensere og jule­pynt på kollegaene sine

SoMe-sjef i Dagens Næringsliv, Eirin Larsen håper på mer kritisk journalistikk mot Tiktok i 2023.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Det er juletider, noe som betyr julepraten i Medier24.

I dagens juleprat er det SoMe-journalist i Dagens Næringsliv, Eirin Larsen som står for tur.

– Hva gjør du i jula?

– Jeg skal selvsagt hjem til Stavanger med familien i sofaen, snøfri brostein og utepils i Fargegadå.

– Har du en eller flere spesielle juletradisjoner?

– Nesten altfor mange. I desember koser jeg meg voldsomt med å julelyssette redaksjonen og tvinge julegensere og julepynt på kolleger. Juleøl, rakfisk, pepperkaker, julemusikk og et knippe danske julekalendere inntas med andakt. På julaften er det selvsagt pinnekjøtt.

– Hvilken artikkel fra 2022 gjorde mest inntrykk på deg og hvorfor?

– For meg må det bli NRK sine to skremmende eksemplifiseringer av Tiktok-algoritmen. (Siden de henger sammen tillater jeg meg selv å velge to.)

– Den ene saken demonstrerer hvor lett det er å ramle ned i kaninhullet med algoritmer på speed. En tenåringsgutt får feeden sin fylt av ekstremt innhold, usunne forbilder, i løpet av timer.

Den andre viser hvor forskjellig verden sveipes forbi, avhengig av om man er på russisk eller ukrainsk side av krigen. Tydelig blir også det åpenbare at Tiktok har latt Russland sensurere innbyggernes verdensbilde også her.

– Begge viser fram veldig problematiske sider med appen som har eksplodert i bruk i 2022, og som jeg håper på mer kritisk journalistikk om i 2023.

– Hvem i mediebransjen har imponert deg mest?

– I juni var jeg innom Pressens hus for en «duell og duett» om ytringsfrihet mellom Anine Kierulf og Kjersti Løken Stavrum, og ble rett og slett litt satt ut. Det er ganske mange år siden jeg har tenkt at «sånn vil jeg bli når jeg blir stor», men jeg ble så ekstremt imponert over kunnskapsnivået, formuleringene og frekkheten. Det er virkelig ikke mange podkaster som mangler, men denne!

– Hva var det morsomste / pinligste som skjedde i 2022?

– Det må bli poeng til Se og Hør som, for å etterprøve om sjaman Dureks medaljong kunne kurere covid, tok den med til Sintef for å analysere hva den er laget av. Mesterlig!!

– Hva tror du vil påvirke medieåret 2023?

– Slutten på 2022 har vist hvor ekstremt ustabile de (u)sosiale mediene og tredjepartsplattformene vi er avhengige av, egentlig er. Facebook og Instagram løper etter avhengighetsskapende Tiktok, mens Elon Musk ødelegger Twitter. Overtar Mastodon, Post eller Substack? Kanskje ingen. I 2023 trengs enda modigere tanker om hvordan vi bør jobbe for å nå unge og nye brukere. Jeg blir ikke overrasket om flere enn NRK jakter andre plattformer enn sosiale medier, og det kan fort gå godt om flere har samarbeid som nyttårsforsett.

Powered by Labrador CMS