Pressepodden

Eirin Larsen: – Jeg har en fetisj for store, tunge, troverdige organisasjoner

Utabloide Eirin Larsen skal øke følgerskaren til Dagens Næringsliv. Da skal hun ikke bli for kul. – Man skal være en bedre versjon av seg selv, men ikke noe helt annet, sier hun.

Publisert Sist oppdatert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Eirin Larsen har blant annet hatt ansvaret for NRKs instagramkonto til Den store Klassequizen. Hun kom nylig fra jobben som leder for sosiale medier i Adresseavisen, og da hun jobbet på Statsministerens kontor hadde hun øverste ansvar for alt som ble publisert fra regjeringens instagramkonto.

– Jeg har en fetisj for store, tunge, troverdige organisasjoner, sier Eirin Larsen med et glimt i øyet når hun gjester Pressepodden.

Nå skal hun lede sosiale medier-gjengen i Dagens Næringsliv.

– Det å drive med sosiale medier, som er veldig hippe og kule plattformer, samtidig som man er litt utabloid i sjelen, det synes jeg er kjempespennende.

Hun sier hvordan man opptrer og profilerer seg selv på sosiale medier er ganske likt, uansett om du presenterer statsministeren eller et mediehus.

– Man kan ikke være for kul. Man skal være en bedre versjon av seg selv, men ikke noe helt annet, sier Larsen.

I Pressepodden forteller hun også om hva hun har lært om mediebransjen av å jobbe i kommunikasjonsbransjen.

– Det er jo litt synd at det er så mange journalister som går over til «The dark side», og litt for få som kommer tilbake igjen. For journalistikken har også godt av å ha noen øyne som har vært på den andre siden.

Vi prater også om hvordan man lager en god post på Instagram (hint: Ikke bruk video med snakkende hoder), og vi drøfter om og hvordan norske medier kan bistå i kampen mot de store tek-gigantene.

– Mediene er jo åpenbart godt stoff for Meta. Hadde vi logget av, så hadde jo feeden blitt mye kjipere, sier Larsen.

Powered by Labrador CMS